Før skrekkfilmer fylt med spesialeffekter holdt folk opp om natten, fikk folk redd den gammeldagse måten: gjennom fortellertradisjon. Evnen til å skremme folk med bare stemmen din er en gammel og truet art, men gjennom praksis, kan det bli mestret.
Trinn
- 1Gjøre lekser. Gå til biblioteket eller søk på nettet for de skumleste historiene du kan finne. Plukke ut 5-10 historier som har spooking potensial.
- Jo mer realistisk og nyere historien, skumlere det vil bli når du forteller det. På den måten kan lytterne forholde seg.
- Urbane legender gjøre gode skumle historier. Faren med å bruke en urban legende, derimot, er at noen av lytterne har kanskje hørt varianter av det, og dermed ødelegger effekten.
- 2Lokalisere den. Endre detaljene slik at det virker som om historien fant sted i nærheten, og nylig. Weave faktum med fiksjon. Hvis historien fant sted i en canning fabrikken, men du vet det er en pecan fabrikk i byen din, bytter du ut at detalj (hvis du kan gjøre så uten å endre historien for mye). Hvis du kan knytte historien til noen du kjenner, enda bedre. Siden de lokale forholdene er unike, vil noen av historiene egner seg bedre til dette trinnet enn andre. Hvis regn er en kritisk detalj i historien, for eksempel ikke bruke den hvis du er camping i ørkenen. Du bør være i stand til å begrense det ned til 2-3 historier på dette punktet.
- 3Øve. Øv fortelle historier du har valgt og ta hensyn til hvilken som føles mest naturlig. Fortell det på samme måte du ville fortelle historien om den tiden din fetter prøvde å svelge en hel pølse (minus humor). Ikke over-dramatisere. Ikke bruk ord du ikke ville vanligvis bruker. Du vil den skal høres ut som om du forteller historien motvillig, ut som det gjør deg ukomfortabel, men du skal fortelle det hvis de vri din arm...
- 4Plante frø av terror. Måte før du forteller historien (som dagen før, eller den morgenen), finne en måte å tilfeldig nevne noen få detaljer som er relevante for historien. Hvis du kjører med pecan fabrikken, for eksempel, spør vennene dine om de noen gang har vært der. Hvis du kommer over noe mystisk eller uvanlig mens dine fremtidige lyttere er rundt, prøve å tenke på en måte du kan knytte det inn i historien og improvisere! La oss si at du finner et ekorn skjelett og din historie handler om en seriemorder. Kanskje det seriemorder hadde en appetitt for ekorn...? Hvis du ønsker å være veldig proaktiv, sette ting opp. Tegn et merkelig symbol på en stein med rød kritt, eller snitt kloremerker inn i stoffene.
- Tweak innstillingen i historien for å matche den du er i. Hvis du lagt merke til et stort tre ved siden av en elv, for eksempel, kan du ha en av de fornærmede i historien klamre seg til (tilfeldigvis) et stort tre ved siden av en elv som hun flykter fra et spøkelse. Ideelt sett vil noen av lytterne huske å ha sett dette treet, og vil grøsse når du nevner det i historien. Hvis det er en tåkete natt, gjør det en tåkete natt i historien.
- 5Bygge rapport med lytterne. Jo mer de kjenner og stoler på deg, jo lettere vil det være å skremme dem. Hvis du er typen til å trekke praktiske vitser ofte, vil det være mye vanskeligere å etablere troverdighet!
- 6Lov nervøs og redd. Når tiden nærmer seg for å fortelle historien, begynner later til å være engstelig. Være litt roligere enn vanlig. Få de frysninger her og der, og gni dine overarmene som om å varme deg selv. Ser plutselig bak deg, eller i det fjerne, som om du nettopp så noe. Hold gjør denne typen ting subtilt før noen merknader. Ved første, børste den av som om det er noe, men holde seg handlingen. Til slutt, vil du....
- 7Bryte ned og fortelle historien. Etter å si at du "ikke vil snakke om det," handle som om du er for skremt til å holde dette for deg selv, og du kan ikke holde det i lenger. Igjen, ikke vær altfor dramatisk. Du ønsker å komme off som ubehagelig, bekymret, motvillige. Forhåpentligvis nå, lytterne er både nysgjerrig og bekymret. Be om et teppe å vikle rundt deg (fordi du fortsetter å få frysninger, fordi du er så, så vettskremt) og begynne å fortelle din historie.
- 8Avslutte den med en bang. Dette er for enkelte beste. Den siste setningen av din historie - den punchline, hvis du vil - bør være yelled plutselig, med du Lonsjering forward på dine lyttere og skremmer den livet ut av dem. Note, imidlertid at denne trinnet vil gjøre det klart at din historien ble fortalt utelukkende for gruoppvekkende effekt, og utfordre din fremtidige historiefortelling omdømme. Hvis du vil at lytterne til å slå i sine senger om natten, ender historien så stille og ubehagelig som du startet det. Kast i en liten chill for maksimal effekt.
Tips
- Ikke smile eller le når du forteller historien. Du ønsker å etablere en dyster stemning, skjær av angst.
- Ikke prøv å lage lyder eller har folk som venter på å bli redd. Har ikke folk stikke ut for å skremme, det ødelegger historien og folk mister tillit i historien.
- Alfred Hitchcock sa: "Det er ikke noe mer skremmende enn en uåpnet dør." Dette fungerer i skumle historier også. Så det kan være skremmende å si ting som: "Og til denne dag, ingen vet nøyaktig hva som skjedde." Det skremmer publikum mer fordi når de ikke blir fortalt hva som skjedde, begynner de å tenke på det selv.
- Alltid være på utkikk etter nytt materiale. Les skrekkhistorier ofte, og tenker på måter du kan tilpasse dem inn i det muntlige formen.
- Noen ganger lykkelige avslutninger er bedre enn skremmende seg. Det kan gi publikum en større chill og mer overraskelse hvis du fortsetter å sette opp historien for å være skummelt bare for å ha noe til å skje helt annet enn hva de selv om det ville være (spøkelset var virkelig en mus i luftventilene, var blodet tomat juice, etc).
- Å gi ditt publikum en skremme, på slutten, hviske og snakke rolig, deretter gå i for å drepe - scream som du blir besatt! Men hvis du ønsker å opprettholde ditt rykte som en god historieforteller, ikke gjør dette.
- På visse tider pause før du snakker for å skape mer spenning.
Advarsler
- Selv om du vet det ikke er sant, den historien du forteller bare kan skremme deg selv, eller gi deg mareritt om det. Pass opp for dette.
- Hvis du vet det vil være visse mennesker rundt (f.eks små barn, folk som er redde enkelt, folk med dårlig hjerte, osv.), bør du være forsiktig med scariness av din historie.
- Ikke fortell en historie der alle dør i slutten, fordi det blir svært opplagt at historien er en forfalskning. Jo mer virkelige historien lyder, den skremmende det er.