Litteratur er en svært allsidig fag og er generelt ansett som en av de vanskeligste fagene å undervise. Det finnes ingen riktig eller gal måte å undervise en litteraturpris klasse, men det er en smart måte å lære det. Ideen i litteratur er ikke bare for å få et svar, er det å få en grundig, provoserende og kreative svar. Jobben av professor er ikke å lære eleven, er det å føre studenten.
Trinn
- 1Få en grad: Ingen community college vil la deg lære engelsk med mindre enn en BA, og svært få vil la deg undervise med mindre enn en MA. Hvis du har tenkt å undervise på universitetsnivå, vil du mest sannsynlig kreve en doktorgrad, samt nyere publisering i anerkjente tidsskrifter. Selvfølgelig vil de fleste engelsk undervisning jobber går til folk som har studert humaniora, spesielt engelsk.
- 2Gjør din forskning: Finn ut om de ulike sjangere av litteratur fra ulike tidsperioder, og hvordan de har utviklet seg gjennom tidene. Hvis din trening i trinn ikke en har forberede deg på denne måten, er du sannsynligvis ikke klar til å være i front av en høyskole engelsk klassen.
- 3Etterligne, men ikke kopiere: Hvis du er i ferd med å undervise college engelsk, har du allerede brukt minst fire til ti år i post-high-school klasserom. Det ville være naivt å foreslå at du ikke vet hvordan de skal undervise, du har tilbrakt mye av ditt voksne liv å se andre mennesker gjør det. Bruk det du vet. Ta de beste eksemplene fra pedagogisk fortid og lage dem for din nåværende situasjon, og i løpet av denne historien, finner en stemme av dine egne. Hvis du bare kopiere dine tidligere instruktører, eller crib timeplaner fra et nettsted, er du sannsynligvis ikke forutbestemt til å være mye av en lærer.
- 4Alltid lese utdrag av materiale i klasse: Studenter ofte avhengige studere guider og predigested svar på tekster de aldri har opplevd som levende kunstverk. Husk å beregne god tid for regelmessige målinger og re-avlesning av et dikt, for eksempel, slik at dens innvirkning som lyd kan nytes før det er analysert bare som en komplisert form for prosa. Dette er like viktig med mange prosa forfattere som Dickens eller Jane Austen for hvem noen grunnleggende betydning er i den rytmiske formen og vekten av et avsnitt som en viktig del av sin "mening". De kan sette en langsom versus en stakkato tempo, for å indikere kjedsomhet eller spenning for eksempel.
- 5Hold klassen spesielt utfordrende for de første ukene: Vanligvis vil du finne en gruppe studenter vil melde deg på en klasse for ingen god grunn. På grunn av dette har du en tendens til å få slackers i klassen eller folk som ikke er intellektuelt kuttet ut for et slikt emne. Hvis du gjør klassen ekstremt utfordrende og provoserende for de første ukene, vil det føre til noen av de mindre interesserte studenter til å bli litt skremt, og de vil slippe klassen. De som oppholder seg vil bli mer våken og bli mer involvert. (MERK: Hvis skolen mottar statlig finansiering basert på fremmøte, kan det være lurt å vente til tellingstidspunktet har passert før han gikk i handlinger som vil føre elevene til å slippe, din Dekan kan avbryte undervisningen dersom et minimum antall ikke er registrert.)
- Gjør det til en regel fra får gå at tempoet i klassen vil være rask. Dersom studenten ikke begynner å svare etter 20 sekunder, bare piske opp noen fortolkende trening. For eksempel, hvis en student ikke svare, spør noe sånt som: "Nevn tre mulige tolkninger av uttrykket:" Cowards dø mange ganger før sin død '"eller" Fargen rød symboliserer hva? " eller "Nevn tre mytologiske skapninger som kan fly". Disse trenger ikke å være relatert til materialet, men må være relatert til litteratur generelt. Hvis det er noe humoristisk og informativ, vil det bli verdsatt av studentene og de vil være mer våken i timene.
- 6Sette nye spørsmål. Ikke låne spørsmål fra lærebøker eller annet materiale. Spesielt ikke Internett. Sørg for at de spørsmålene du stiller har ikke vært diskutert i detalj i klassen. Selvfølgelig spørsmålene må være like, men sikre at de er ikke den samme. Du er gradering elevene på deres litterære analysen ikke på sine notater tar ferdigheter.
- 7Alltid spørre "hvorfor" for ethvert stykke arbeid, er det viktigste spørsmålet i litteraturen 'hvorfor?'. Sørg for at hver elev vet betydningen av dette spørsmålet fra første klasse. Du må trene klassen til å være påståelig og prøve å tolke hver linje i henhold til fornuften og intensjonen bak det. Hjertet av all litteratur er dens intensjon.
- 8Legg bensin på bålet: Det er ikke rom for en enstemmig enighet i litteratur. Hver linje er gjenstand for fortolkning, nivåer av betydning og skjult mening. Sørge for at elevene ikke blir utsatt for en visning. Den beste måten å gjøre dette på er å spille djevelens advokat. Når de uttrykker en visning, er uenig. Hvis de er enige med deg, endre ditt syn. Dette vil gjøre for interessant debatt og tvinge studentene til å forsvare sitt synspunkt og forklare hvorfor de har rett. Prøv å være så urimelig med stativ som du kan, vil dette få elevene mer "oppvarmet" og tvinge dem til å tenke i det abstrakte måte nødvendig å skrive en litteratur papir. Dette er også bra for å våkne opp de studentene på baksiden som slumre hver klasse. Et argument er mye mer interessant enn ansiktet av skrivebordet.
- 9Legg historie til materialet: Når elevene blir kjent med materialet, tillate dem å bli kjent med ansiktet bak materialet: forfatteren. Fortell dem litt om sin fortid og måten de levde sine liv og noen av de dokumenterte inspirasjonen bak sine arbeider. En rekke svært kjente forfattere levde ganske interessant (og litt tragisk og skandaløst) bor, er det alltid interessant å høre om, og det kan gi mer mening til deres ord.
- 10Involvere hver enkelt student: Hver klasse har elever som egentlig ikke er interessert i materialet, men kommer til klassen hver dag for uidentifiserte årsaker. Hver klasse har også studenter som har en tendens til å monopolisere samtalen og senter diskusjoner mot sine meninger. Unngå at alle kostnader. Selv de late elevene kan vanligvis gi en slags innspill. Spør mange spørsmål og gi alle en lik sjanse til å svare. Ikke stå der og vente på svar (Du vil være å kaste bort dyrebare minutter mens studenten går: "Ummm.... vel.... errr").
- Opprettholde en interesse for hver enkelt elev. Studenter kan vanligvis se om du liker dem eller ikke, eller om du foretrekker en over den andre. Unngå dette på alle kostnader. Din jobb er å fremme fantasien til alle elevene og å behandle dem alle likt. Snakk med dem alle personlig minst én gang.
- Gjenkjenne elevenes svakheter og styrker: Ved å gi elevene en rekke muligheter til å gjøre ulike typer arbeid (sett kranglet, skrive, tolke, etc.) kan du vurdere svakheter og styrker ved hver enkelt. Ros hver elev på sine styrker og snakke med dem om deres svakheter. Gi elevene frihet til å velge den formen de er mer komfortable med. For eksempel, hvis en elev er god til verbal diskusjon og ikke bra i skriftlig kommunikasjon, kan du tillate for en av sine oppgaver å være verbal. For å være rettferdig, men du må gi alle elevene en sjanse til å velge den formen de er gode på. Snakk med elevene personlig om sine svakheter og hvordan du kan forbedre dem.
- 11Grade tanken, ikke innholdet: Ved merking papirer, må du være oppmerksom på at litteratur er ikke som de fleste andre fag hvor innholdet er det som er viktig. Det er kreativitet og tanken bak innholdet som gjør en litteratur essay skiller seg ut. Du er også gradering innholdet, selvsagt. Men i litteratur, må du gi flere merker til studenten med en kontroversiell og kreativ tolkning og noen mindre til studenten med 'lærebok' tolkning. For eksempel er student som kan overbevise leseren om at Frankensteins monster var faktisk hans alter ego, med støtte fra linjene i boken, en bedre student enn en som behandler monster som bare en skapning som hadde den ulykke å være skapt av mennesket.
- 12Gi passende lekser. Studentene må bli behandlet som voksne, skal lekser være hensiktsmessig og utfordrende. Være klart om hvordan du liker dine papirer skal skrives og sørge for at de følger et visst format. Den beste form for lekser er en variabel form. Sørg for at de gjør mye av forskningsbaserte papirer, men også gi dem en god mengde ukonvensjonell lekser som: et essay om vanskelighetene med en litteratur student, eller skrive et dikt, eller tolke et eventyr (det er faktisk mye av symbolikk i historier som "Beauty and the Beast" og "The Pied Piper ').
- 13Understreke referanser. Uansett hvor kreative tanken, har det å bli støttet opp av sitater fra materialet. En student kan ha en spesielt strålende idé, men hvis det er avkreftet av materialet, ideen er verdiløs. Stress på det faktum at alle krav må være støttet av linjer, vers og dialog i teksten.
- 14Les ut arbeidet til andre forskere: Expose elevene til tolkninger fra annen litteratur analytikere. Du burde holde papirene sendt inn av dine gamle klasser også, å lese ut til nye. Utfordre elevene til å svare på disse tolkningene. Still dem spørsmål som: "På hvilke måter kan han / hun være riktig eller gal?"
- 15Nyt opplevelsen: Hvis du er på vei til klassen og du gruer det eller følelsen som du burde bare snu og gå hjem, er det på tide å planlegge klassen eller utsette det. Hvis du ikke gir en klasse 'all', vil elevene merke til og det påvirker miljøet i klasserommet. Dessuten vil elevene trolig like deg mer for de ekstra par timer av tiden du har gitt til dem.
Tips
- Hvis elevene har et problem med tolkningen eller søker skjulte betydninger, prøv denne øvelsen i begynnelsen av klassen. Skriv et ord på bordet, noen enkle ord, som "Dust", som hver elev til å tolke hva det kunne bety. For eksempel, siden støvet legger seg i urørt steder, kan det være et produkt av oppgivelse eller det kan bety noe som er verdiløs eller rik, eller rester av noe... etc.
- Ta bilder til klassen. Det er mange malerier og illustrasjoner av mytiske skapninger, helter av litteratur og forfattere. I den moderne verden, er det mye mer vekt på det visuelle i forhold til det skrevne ord. Det ville legge en bit av interesse for de klasser og du kan bruke dem for sammenligning. For eksempel kan du spørre: "Er dette illustrasjon av 'The Inferno' en nøyaktig beskrivelse av teksten?"
- Hvis klassene ser ut til å være å få monotont, endre tempo. Flytt til en hage eller noen sted utendørs. Ring for et rollespill, der hver elev har til å være en forfatter (en student kan være Shakespeare, en annen Shelley) og be dem om å gjøre sitt beste imitasjon av dem. Referere til pop kultur og moderne media og be dem om å tolke dem (det ville være interessant å se hvordan de kan sammenligne "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" til "Fight Club"), eller du kan gjøre det obligatorisk for alle studentene til vedta en aksent i løpet av én klasse (f.eks en britisk aksent hvis du underviser utenfor England for eksempel).
- Oppmuntre elevene til å lese. Ikke bare tekstene, men noe som interesserer dem. De må komme inn i en vane å lese å virkelig ta frem sitt beste til en litteraturpris klasse.
Advarsler
- Vær fleksibel med tidsfrister og tidsplan. Det er urealistisk å anta at studentene vil kreve like mye tid til å forstå og diskutere alle de forskjellige materialer. Dette er nesten aldri tilfelle. Hvis elevene har problemer med poesi, men er veldig god på prosa, bruke mer tid på poesi. Det er forståelig å ha en plan, men ting vil bli lettere å håndtere hvis du forventer at det skal være uberegnelig. Din jobb er å være en professor ikke en arrangør.
- Hvis du har elever som ikke kan håndtere klassen eller takle arbeidet, foreslår med dem privat at de slipper klassen eller om de er virkelig interessert, anbefaler at de reviderer klassen i stedet.
- Ikke endre din karakterskalaen å matche klassen potensial. Du er ikke ment å ha en lik mengde A og B og C-tallet. Du måler kvaliteten på arbeidet. Hvis alle av dem slår i fryktelig essays, gi dem alle en F, men gi rom for en re-take eller ekstra kreditt.