Fart med multiplikasjon fakta gjør alle former for matematikk raskere og enklere. Her er en måte å lære gangetabellen raskt og permanent.
× | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
2 | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 | 22 | 24 |
3 | 3 | 6 | 9 | 12 | 15 | 18 | 21 | 24 | 27 | 30 | 33 | 36 |
4 | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 | 28 | 32 | 36 | 40 | 44 | 48 |
5 | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 |
6 | 6 | 12 | 18 | 24 | 30 | 36 | 42 | 48 | 54 | 60 | 66 | 72 |
7 | 7 | 14 | 21 | 28 | 35 | 42 | 49 | 56 | 63 | 70 | 77 | 84 |
8 | 8 | 16 | 24 | 32 | 40 | 48 | 56 | 64 | 72 | 80 | 88 | 96 |
9 | 9 | 18 | 27 | 36 | 45 | 54 | 63 | 72 | 81 | 90 | 99 | 108 |
10 | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 | 110 | 120 |
11 | 11 | 22 | 33 | 44 | 55 | 66 | 77 | 88 | 99 | 110 | 121 | 132 |
12 | 12 | 24 | 36 | 48 | 60 | 72 | 84 | 96 | 108 | 120 | 132 | 144 |
Trinn
- 1Lære fakta som har regler:
- 0 ganger et tall er 0 (0x8 = 0);
- En vilkårlig antall ganger er det nummeret (1x8 = 8);
- 10 ganger så mange er at tall etterfulgt av en 0 (10x8 = 80)
- 2Lær 2s. Praksis ved å telle ved 2s til 20. Deretter praksis: 2 x 6 = 6 + 6 = 12. 2 x 8 = 8 + 8 = 16.
- 3Lær 5s. Lær å telle med 5s til 50 år. Skriv ligningene ut i en liste. Se etter mønstre. Se om du kan finne et triks for å huske dem.
- 4Finn en multiplikasjonstabellen online. Skrive den ut. Markere ut de fakta som du vet. Hvis du vet at 1s, 2s, 5s, og 10s, vil du oppdage at du bare trenger å lære 21 flere fakta. Husk at 7 x 6 er den samme som 6 x 7.
- 5Velg en multiplikasjon tabellen til å lære om gangen. Dette betyr å lære av multipler av 2, 3 osv. Begynn med enkle tabeller som 2s, 10s, 5s og 11s. Av den tiden du lære de mer vanskelige tabeller som 7s og 8-ere, vil du allerede kjenner flere fakta.
- 6Relatere dette familien til en reell livssituasjon. For eksempel åtte uker = 56 dager.
- 7Spør alle rundt deg til quiz deg på din faktum familien. Dette vil bidra til å holde den i hodet ditt. De kan spørre hvilken som helst av de fire spørsmålene.
- 8Gjenta med et annet faktum familie når du har mestret denne. Det er bare 36 fakta familier å lære hvis du kjenner reglene for 0, 1 og 10 år.
- 9Spille matematiske spill. Etter å mestre alle de faktum familier, spille matematiske spill for å bygge opp fart. Bruker Google til å søke etter "lære matematikk fakta" for å finne morsomme aktiviteter og hint.
Tips
- Belønne deg selv for suksess, men aldri straffe deg selv for å glemme. Bare få svaret, og gjenta det faktum til deg selv.
- Multiplikasjon er en form for speed inventar, fortsatt i bruk av bank fortellerne og auksjonarier.
- Arbeide med en venn er alltid mer moro og mer vellykket. Du kan studere det samme faktum familie eller quiz hverandre på forskjellige familier.
- Prøv å finne triks for å huske hver faktum eller gruppe av fakta.
- Spille spill som Yahtzee og Cribbage å komme raskere til å legge til og formere seg.
- 3 +3 = 6, multiplikasjon koden initialing (som å skrive navnet ditt initialer) for å gjøre longhand multiplikasjon.
- f.eks du legger 3 to ganger når du gjør et problem som 3x2.
- Plus, hvis du gjør regnestykket nok, du faktisk ende opp memorere hvert som du blir mer kjent med telling i multipler.
- Grunnen multipler er også brukt er fordi når du gjør noe gjentagelser du kan forutsi hva som skjer lett, tar oppstyret ut av det. Hvis din alltid legge to, hva er neste telling kommer til å være å legge to til hvert svar.. Math er også brukt som en form for forutsi summer og størrelser. Er tall og bokstaver akkurat som multiplikasjon kode, en form for snarvei eller initialisering for å skrive piktogrammer, Algebra bokstaver er også en form for initialisering eller stenografi.
- Prøv å skrive de fire fakta på papirlapper og satt i forskjellige lommer eller dine sokker. Prøv å huske hvilken faktum er i hvilken plassering.
- Deres er en stor forskjell på å være i stand til å gjøre noe med utenatlæring og forstå en prosess. Jane Doe spiller en Mozart stykke på fiolin er et eksempel på å kunne gjøre noe fra utenatlæring, er Mozart skrive en symfoni stykke et eksempel på å ha en forståelse av en prosess. Ikke alle kan være en Mozart, men undervisning en forståelse av en metode snarere enn minne hjelper forstå og utvikle en prosess.
- gjøre multiplikasjon. Forsøket av koden var å øke hastigheten longhand gjentatte tillegg er skriving ganger og å fungere som et hjelpemiddel for hukommelsen. Dens raskere å huske 2x3 = 6 for å gjøre regnestykket for større beløp, men det er faktisk raskere å lære multiplikasjon av små antall mengder (1-9 dine grunnleggende) ved å faktisk gjøre regnestykket, men hvis du ikke gjør det 2x3 brukes for, blir regnestykket meningsløst.
- Registrere deg og si multiplikasjon og gå i dvale lytte til den.
- Sirkel feil av dine elever og skrive ned de tapte multiplisert tall med sine faktorer, ikke forvent øyeblikkelig utenatlæring og re-teste dem. Memorization tar praksis. Tallene savnet er tallene elevene trenger å fokusere på å trene. Hvis du lære elevene riktig fysisk telling metoder utenatlæring ikke er nødvendig og overflødig. Hvis du ikke vet hvordan å formere du skrånende bruke multiplikasjon kode, hvis du huske multiplikasjon bare uten undervisning multiplikasjon telle teknikker du skrånende
- Finn noe å telle, kjøpe en kuleramme hvis du må. Multiplikasjon er en form for speed telling som sin raskere å telle objekter i grupper, enn ett objekt om gangen. Ikke refs for å telle på fingrene som matematikk ble gjort for å gjøre inventar. Bare undervisning x betyr ekstra og grunnleggende betyr at elevene faktisk kan gjøre regnestykket heller enn utenat. Memorere grunnleggende gangetabellen er overflødig. Hvis du bare pugge gangetabellen din ikke undervisning hva matematikk er for og om.
- Multiplikasjon koden er en form for snarvei eller initialisering for longhand gjentatt addisjon / multiplikasjon. 2x10 = 20 (to lagt ti ganger lik tjue) er initialene for 2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 +2 = 20, det er designet for å redusere skriftlig tid og hvor mye plass som trengs på siden. Prøv å skrive 2x100 = 200 ved hjelp longhand tillegg, og du vil sette pris på og se at multiplikasjon er en form for initialisering. Det ble opprinnelig utviklet som et minne hjelpemiddel for å øke hastigheten gjør matematiske operasjoner (teller). Math opprinnelig designet som en form for kart gjør. Din sette summer av objekt teller på papir, noe som gjør dem lettere å holde styr på som tidligere matematikk og språk ble undervist muntlig eller uten skriftlig (skriving ny oppfinnelse). Behovet for matematiske systemer utviklet av å måtte holde styr på store avlinger og monetære systemer samt å kunne esler størrelse mengder. Tenk deg å måtte huske hva du har når du har 250 dekar av hvete og hvor mye hvete avlinger du har, og det er derfor tall matematikk ble gjort opp. Dens en måte miniaturizing eller komprimere hva telling på papir og ta den med deg. Din lage noe stort, mindre, mens du fremdeles beholder sin verdi. Kart, miniatyrmodeller, algebra koder, nye programmeringsspråk, matematiske koder er alle former for komprimering.
- x betyr lagt til, ikke tider, prøv å si ganger på slutten. 3x2 = 6 er uttalt tre lagt til to ganger tilsvarer seks totalt. Du er rett og slett å legge nummeret til venstre for tiden sign (3) antall ganger av retten telle én gang hver din i utgangspunktet gjør dette 3 +3 = 6. 3x2 = 6 er initialer eller stenografi for
Advarsler
- Prøv aldri å lære mer enn ett faktum familie per dag. Du vil bare få dem blandet sammen.