Den vanligste feilen uerfarne filmskapere gjør er deres historie er svak og derfor deres film er svak. Dette er fordi de bruker lite eller ingen tid på å skrive et manus som de finner det forvirrende.
Trinn
Få en idé
- 1Velg en film tittel. Retten film tittelen er avgjørende som det vil gjøre det lettere å markedsføre din manus og formidle til publikum hva filmen handler om.
- 2Viktig tema. Hvis du er usikker på hva temaet er, det er den viktigste lærdommen hovedpersonen har lært ved slutten av filmen.
- 3Formulere en premiss. Skriv en kort setning (15 ord eller mindre) av det grunnleggende konseptet som driver plottet.
- Hvis historien er det?
- Hva vil de?
- Hva hindrer dem å få det?
- Hva står på spill?
- Forutsetningen for ET kunne være "en ensom gutt blir venner med en fremmed '.
- Søke tilbakemeldinger på opplegget ditt før du utvikle din film.
- 4Sett et mål. Ved å bryte ned manus i håndterbare biter og trene en tidsfrist vil det gi deg motivasjon.
- Tid. En mikro-budsjett kortfilm bør ta et par uker å bli gravid og redigere. Ikke føl deg for presset om da dette kan sette deg av i stedet bare fokusere på å skrive 10 minutter om dagen.
Utvikling
- 1Hva har du tilgjengelig? Ved å arbeide ut hva skuespillere, rekvisitter og steder er tilgjengelig lokalt kan du lage din film billig og enkelt.
Hvem? (Ex. tegn)
- 1
- Karakterutvikling. Dette er en viktig del av utviklingen som har bare fått omtrent over. De viktigste områdene er:
- 1.Name
- 2.Appearance
- 3.Traits. Sosiologisk, psykologisk og fysisk.
- Character bue.
- 1.Heroes søken, på vei vender han sine verste frykt.
- 2.Bonding. Ved første to mennesker som må jobbe sammen forakter hverandre, men de lærer å leve sammen og til slutt de elsker hverandre.
- 3. Dysfunksjonell til funksjonell
- Hvilke personlige erfaringer har du som du kan bruke til karakterene?
- 2Hvor? (Ex. plassering)
- 3Hva? (Ex. tema, format, sjanger, karakterer mål, verste og beste hendelser som kan oppstå)
- 4Hvorfor? USP
- 5Når? (Tidsinnstilling for historien, frist for ferdig film, tidsplan)
- 6Lignende filmer. Analysere disse filmene
- 7Brainstorm begynnelsen og slutten av filmen. Gjør dette så tankekart. Deretter begynne å fylle i hva som skjer i mellom, for å sørge for at det ikke blir for komplisert start på slutten og jobbe til begynnelsen.
Skissere
- 1Lag en mal for omrisset: (tittel) er en kort (sjanger) av (hvor mange minutter?) Rettet mot (målgruppen) satt i (sted), (premiss)... (Skriv handlingen som foregår i filmen i tredje person i et par hundre ord).
- Redraft skissere et par ganger.
- Få tilbakemelding på disposisjonen din.
Skriveteknikker
- 1Hvis du finner skriving vanskelig, bare forplikte seg til å skrive 10 minutter hver dag så snart du får opp (ikke gjør noe på forhånd, og med en dusj.)
- 2Rolig miljø. Arbeid i et beroligende miljø.
- 3Instinkter. Hvis du setter deg ned for å skrive, og synes det er vanskelig skrive ned hvorfor du synes det er vanskelig, synes du det er vanskelig å skrive fra det tegn POV, er du finne at historien ikke vil flyte. Dette er feil i karakterutvikling.
- 4Forfattere blokk (sommel). finne ut hvorfor du er procrastinating:
- Synes du det er ubehagelig, hvis så skriv ned hvorfor.
- Føler du deg overveldet av oppgaven, i så fall bryte det ned i mer håndterbare biter.
- Er du uorganisert? I så fall skrive ned hvorfor.
- Er du en perfeksjonist? Ikke gå for perfekt stedet gå for hva som er oppnåelig.
- Gå en tur. En stille tur hjelper deg til å reflektere.
- Arbeide under tidsbegrensninger.
Skriv skriptet
- 1Skrive et manus. Skriv når du føler deg motivert
- Struktur. Det finnes ulike måter å strukturere en kortfilm, men viktigst holde det enkelt, så du følger reisen av hovedpersonen og har ingen subplots. For eksempel kan du følge de tre akt struktur (begynnelse, midt og slutt), eller du kan strukturere det som en spøk etter en stund i hovedpersonene liv som ender på en punchline (twist).
- Handling. Holde dette enkelt. Ikke skriv kameravinkler, i stedet antyde dem.
- Dialog. Legg dialog etter at du har skrevet resten av skriptet, på denne måten vil det være mer visuell. Hold det enkelt og husk at det ikke skal høres ut som reelle samtaler.
- 2Redraft et par ganger. Husk dette sitatet: Ernest Hemingway "Første utkast av alt er dritt."
- En vanlig feil med korte filmmanus er at de er overskrevet og underutviklet, bare gjøre et par utkast.
- Få tilbakemeldinger
- Sett den til side for en uke.
- Les gjennom. Få noen mennesker sammen for å lese gjennom manuset ditt.
- Se på hvert element separat: redraft dialog; redraft handling.
Tips
- Vis, ikke fortell. Filmene er et visuelt medium.
- Gjør et filmmanus om noe du er opptatt av.
- Hvis du synes det er utfordrende du kan jobbe på den med andre.
- Hvis du er redd for å be om tilbakemelding, kan det hjelpe om du skriver ned de verste tingene den andre personen kunne si.
Advarsler
- Gjøre de vanligste fallgruve første gang manusforfattere er at de ikke bruker nok tid på å utvikle manuset og deretter å kompensere, har de en tendens til å overskrive manuset.
Ting du trenger
- En notisblokk, ha dette med deg til enhver tid.
- Blyant