Wkono

Hvordan skrive en novelle

For enhver forfatter, er den korte historien det perfekte medium historien. Mens du skriver en roman kan være en Herculean oppgave, kan omtrent hvem som helst lage og, viktigst, finish, en novelle. Det betyr ikke at noveller er lett å skrive, eller at de ikke er så kunstnerisk og verdifull som romaner. Med praksis, tålmodighet og en lidenskap for skriving, kan de være like rørende og minneverdig som deres mye lengre fettere. Vi skal gi deg noen ideer om hvordan å gjøre det skje, eller hjelpe deg å komme gjennom kreative dysterheten. Les videre!

Trinn

Hvordan skrive en novelle. Samle ideer for din historie.
Hvordan skrive en novelle. Samle ideer for din historie.

Del én: å skrive en novelle

  1. 1
    Samle ideer for din historie. Inspirasjon kan slå til når som helst, så bære en notisblokk med deg uansett hvor du går, slik at du kan skrive ned historien ideer som de kommer til deg.
    • Mesteparten av tiden, vil du bare tenke på små bruddstykker av informasjon (en katastrofal hendelse rundt der du kan bygge en tomt, et tegn navn eller utseende, etc.), men noen ganger vil du ha flaks og en hel historie vil avsløre seg for deg i et par minutter.
    • Hvis du har problemer med å finne inspirasjon, eller hvis du trenger å skrive en historie i en hast (for en klasse, for eksempel), lære å brainstorm eller hvis du ikke kan komme opp med noen ideer du kanskje se til familie og venner for inspirasjon.
    • Erfaring hjelper som regel å bygge gode tomter. Mange av Isaac Asimov mysterier kom fra opplevelsen av visse hendelser.
  2. 2
    Begynn med grunnleggende i en novelle. Etter at du har valgt en idé, må du huske det grunnleggende i en novelle før du skriver en. Trinn til en god novelle er:
    • Innledning: introduserer tegn, sette, tid, vær osv.
    • Initiere handling: poenget med en historie som starter stigende handling.
    • Rising handling: hendelsene som leder opp til klimaks eller vendepunkt.
    • Climax: den mest intense punkt eller vendepunkt i historien.
    • Fallende handling: historien din begynner å konkludere.
    • Oppløsning: en tilfredsstillende avslutning på historien der den sentrale konflikten er løst, eller ikke! Du trenger ikke å skrive novellen i orden. Hvis du har en idé til en god konklusjon, skriv det ned. Flytte bakover eller fremover fra start idé (det kan eller ikke kan være begynnelsen på historien), og spør "Hva skjer videre?" eller "Hva skjedde før dette?"
  3. 3
    Finn inspirasjon fra virkelige mennesker. Hvis du har problemer med å forstå eller finne attributtene for en karakter, slå til livet ditt. Du kan enkelt låne egenskapene til personer du kjenner eller til og med fremmede du legger merke til.
    • For eksempel kan du legge merke til noen er alltid drikker kaffe, snakker de i et høyt, blomstrende stemme, er de alltid skrive bort ved datamaskinen, osv. Alle disse observasjonene vil sammen gjøre en veldig interessant karakter. Din karakter kan også blande attributtene til en rekke personer.
  4. 4
    Kjenn dine tegn. For en historie å være troverdig, tegnene må være troverdig og realistisk. Det kan være en vanskelig oppgave å skape reelle tegn som er interessant og realistisk. Men her er noen strategier for å lage "ekte mennesker" for å fylle din historie:
    • Skriv en liste, med tittelen med karakterens navn, og skrive alle attributtene du kan tenke på, fra sin posisjon i orkesteret til deres favoritt farge. Vite så mye som mulig om dine karakterer, fra hva deres sentrale motivasjon er til hva deres favoritt mat er. Snakker de med en aksent? Har de noen sære vesen? Du vil ikke inkludere all denne informasjonen i historien din, men jo mer du vet, jo mer figurene dine vil komme til liv, både for deg og for leseren.
    • Sørg for at karakterenes personligheter er ikke perfekt. Hver karakter må ha noen feil, noen problemer, noen skjønnhetsfeil, noen usikkerhet. Du kan anta at folk ikke ønsker å lese om en karakter med mye feil, men som ikke kunne være lenger fra sannheten. Batman ville ikke være The Dark Knight hvis han ikke var en borderline sosiopat!
    • Folk kan forholde seg til tegn med problemer, som det er realistisk. Når jeg prøver å komme opp med feil, trenger du ikke å gi karakteren din litt stor, bisarre problem (selv om du definitivt kan). For de fleste tegn, prøv å feste med ting du vet om. For eksempel kan tegnet har sinne problemer, være redd for vann, være ensom, misliker å være rundt andre mennesker, røyker for mye, osv. Alle disse kan tas videre i utviklingen.
  5. 5
    Begrense bredden av din historie. En roman kan skje over millioner av år, og inkluderer en rekke subplots, en rekke steder, og en hær av støtte tegn. De viktigste hendelsene i en novelle bør skje i løpet av relativt kort tid (dager eller minutter), og du vanligvis ikke vil være i stand til å utvikle effektivt mer enn en plot, to eller tre hovedpersonene, og én innstilling. Hvis historien har mye mer bredde, må det sannsynligvis være en novelle eller roman.
  6. 6
    Bestemme hvem som skal fortelle historien. Det er tre viktigste synspunkter for å fortelle en historie: first-person ("I"), andre-person ("du"), og tredje-person ("han" eller "hun"). I en første-person historie, forteller en karakter i historien historien, i andre-person leseren er laget en karakter i historien, og i tredje-person, forteller en utenforstående forteller historien. (Tredje person fortellerstemme blir sjelden brukt.)
    • Husk at første-person fortellere kan bare fortelle det de vet (som vil være begrenset til hva de ser førstehånds eller blir fortalt av andre), mens tredje-person fortellere kan enten vet alt og utforske hver karakters tanker, eller være begrenset til bare det som kan observeres.
    • Du kan også blande-og-match. For eksempel kan du veksle mellom en første-person fortelling i ett kapittel, og tredje-person i en annen, eller til og med har mer enn én første-person synspunkt. Et utmerket eksempel på dette er novellen "Rashomon", av Akutagawa Ryunosuke. Dette ble senere omgjort til en film med samme navn av Akira Kurasawa.
  7. 7
    Organisere tankene dine. Etter at du har forberedt de grunnleggende elementene i historien din, kan det være nyttig å gjøre ute en tidslinje på noen måte å hjelpe deg å avgjøre hva som skal skje når.
    • Historien din bør bestå minst av en introduksjon, initiere hendelsen, stigende handling, klimaks, fallende action, og oppløsning. Du kan tegne eller skrive et visuelt med svært enkle beskrivelser av hva som skal skje i hver av disse fasene. Etter å ha dette gjort vil hjelpe deg å holde fokus når du skriver historien, og du kan enkelt gjøre endringer i den, slik at du er i stand til å holde en jevn flyt når du skriver hele historien.
  8. 8
    Begynn å skrive. Avhengig av hvor grundig du har skissert tomten din og tegn, kan selve skriveprosessen rett og slett være en av å velge de riktige ordene.
    • Vanligvis, men er vanskelige å skrive. Du vil sannsynligvis ikke kjenner dine karakterene og plottet så vel som du trodde, men det spiller ingen rolle-på en måte, vil de fortelle deg hva de trenger, selv om du male dem inn i et hjørne. Plus, det er alltid den andre utkast!
  9. 9
    Kom ut svingende. Den første siden-noen vil si den første setningen-of noe skriftlig skal fange leserens oppmerksomhet og la ham / henne ønsker mer.
    • En rask start er spesielt viktig i novellene fordi du ikke har mye plass til å fortelle din historie. Ikke dillydally med lange introduksjoner av tegnene eller uinteressante beskrivelser av innstillingen: komme rett inn i handlingen, og avslører detaljer om tegn og sette bit-for-brikke etterhvert.
  10. 10
    Holder skriftlig. Du er nesten garantert å treffe noen humper i veien til etterbehandling din historie. Du må jobbe gjennom dem, skjønt. Sett av en tid til å skrive hver dag, og gjøre det et mål å fullføre, sier en side hver dag. Selv om du ender opp med å kaste bort det du skrev på den dagen, har du vært å skrive og tenke på historien, og som vil holde deg gående i det lange løp.
    • Vurdere å delta skriftlig grupper eller aktiviteter. En meget god aktivitet for forfattere av alle slag er "National Novel Writing Month", eller NaNoWriMo. Hvert år, fra november 1 til 30. november er din oppgave å skrive en roman på minst 50.000 ord. Glans og kvalitet er av bordet-målet er det lov å skrive. Sjekk ut referansen linken for mer informasjon.
  11. 11
    La historien "skrive seg selv". Som du utvikler din historie, kan det være lurt å slå din tomt i en annen retning enn du hadde planlagt, eller ønsker du kanskje å vesentlig endre eller fjerne et tegn. Lytt til tegn hvis de forteller deg å gjøre noe annerledes, og ikke bry deg om opphugging dine planer helt hvis du kan gjøre en bedre historie som du går.

Del to: redigering en novelle

  1. 1
    Revidere og redigere. Når du er ferdig med historien, går du tilbake gjennom den og korrigere mekaniske feil, samt logiske og semantiske feil. Generelt, sørg for at historien flyter og tegnene og deres problemer blir introdusert og løst på riktig måte.
    • Hvis du har tid, sette den ferdige historien ned i noen dager eller uker før redigering. Distansere deg fra historien på denne måten vil hjelpe deg å se det mer tydelig når du plukker den opp igjen.
  2. 2
    Få noen andre meninger. Send en revidert og redigert historien til en betrodd venn eller slektning for revisjoner, endringer og forslag. La dine lesere vet at du ønsker å høre deres virkelige meninger historien. Gi dem tid til å lese det og tenke på det, og gi dem en kopi som de kan skrive på.
    • Sørg for at du tenker på alt som korrekturleserne du-ikke fortelle akkurat de delene du ønsker å høre. Takk dine lesere for å lese din historie, og ikke krangle med dem.
    • Innlemme uansett endringer, revisjoner, og forslag som du mener er gyldig. Skrivingen din vil bli bedre hvis du kan nøye vurdere konstruktiv kritikk, men du trenger ikke å følge alle rådene du får. Noen av forslagene kan ikke være veldig bra. Det er din historie, og du må ta den endelige samtalen!
  3. 3
    Ikke gi opp. Det kan være frustrerende hvis du har problemer med å skrive. Du kan kjøre ut av damp, bli sint på tegn, og føler seg trist-eller enda litt skyldig-når en elsket karakter blir drept.
    • Bare vet at du vil, etter all sannsynlighet, tvile på dine egne skriveferdigheter på et tidspunkt. Dette er helt normalt. Du vil føle det er ikke verdt å fortsette, og at du bør gi opp og bli en servitør på et dykk kafé. Når disse tankene oppstår, kan de lett ta over og gjøre deg slutte der og da.
    • En av de vanskeligste oppgavene som en forfatter er å lære å squash disse følelsene og fortsette å skrive. Når du begynner å ha disse tvilsomme følelser, eller bli sliten eller lei, slutte å skrive! Du kan få opp, ta en tur, få en matbit, se på TV, eller noe å slappe av. Når du kommer tilbake, gjør det med et friskt sinn. Du kan fortsatt ikke ønsker å skrive, men fortell deg selv noen gode ting om din historie-noe om det, fra en god passasje skrev du, til en godt gjennomtenkt dialog, til en interessant karakter-og gratulere deg selv. Du gjør noe folk flest ikke kan gjøre.
    • Hvis noen andre vet om historien din og har lest den, kan de også være en god kilde til oppmuntring. Bare fortell deg selv at du vil avslutte denne historien fordi du vil. Det spiller ingen rolle om historien er ikke den beste som noensinne er skrevet, vil det være andre. Hvis du har et mål å fullføre det, det er hva du vil gjøre.
  4. 4
    Les! Ingenting kan hjelpe deg å lære hvordan du skriver en god novelle bedre enn å lese gode noveller. Legg merke til stilen og hvordan forfatteren bruker brevity til sin fordel.
    • Lese en rekke forfattere og stiler vil hjelpe deg å lære å ta i bruk ulike "stemmer" for hver historie du skriver, og utvide den kreative paletten. Vær oppmerksom på hvordan forfatterne utvikle sine karakterer, skrive dialog, og strukturere sine tomter. Her er noen forslag:
    • "I, Robot", av Issac Asimov.
    • "Steps", av Jerzy Kosinski.
    • "The Feiret Jumping Frog av Calaveras fylket", av Mark Twain.
    • "The Secret Life of Walter Mitty", av James Thurber.
    • "A Sound of Thunder", av Ray Bradbury.
    • "Tre spørsmål", av Leo Tolstoy
    • "Brokeback Mountain", av Annie Proulx
    • "Do Androids Dream of Electric Sheep", av Philip K. Dick.
    • Merk: mange av disse novellene har blitt omgjort til vellykkede filmer, eller har blitt kjente kulturelle referanser. For eksempel "A Sound of Thunder", den mest re-publisert sci-fi novelle av all tid, introduserer oss til "butterfly effekt." Philip K. Dick er historier har gitt oss Blade Runner ("Do Androids Dream of Electric Sheep"), Total Recall ("vi kan huske det for deg Wholesale"), Minority Report ("Minority Report"), A Scanner Darkly ("A Scanner Darkly "), og mange andre. Det er viktig å ha alle disse elementene i rekkefølge slik at du kan ha et forsprang av ideer å jobbe med.

Tips

  • Utvikle din egen stil. Din unike stemme vil bare komme gjennom praksis. Du kan starte ved å imitere andre forfattere eller, hvis du prøver å skrive for en bestemt sjanger, kan du prøve å stille dine tanker til denne frekvensen. Til slutt, skjønt, du trenger bare å skrive voluminously å utvikle stemmen din.
  • Novellene er ofte beste endte med en cliffhanger. Hva skjedde egentlig med Douglas Quail (aka Quaid) på slutten av "Vi kan huske det for deg Wholesale" (aka Total Recall)?
  • Hvis du har problemer med brainstorming, prøve å lage en web eller bord, opprette omtrent fem viktigste setninger for din novelle. Det kan bidra til å gjøre en "gratis write", som er å bare skrive eller skriver alt som kommer opp i hodet ditt for en viss tidsperiode, sier mellom 5 og 30 minutter.
  • Gjør en hjerne storm før du skriver noe.
  • Historier har minst to tidslinjer. Det er i hvilken rekkefølge hendelsene skjedde, og så er det den rekkefølgen du avsløre dem til dine readers.These tidslinjer trenger ikke å være den samme.
  • Selv om du kanskje noen ganger ønsker å skrap en historie, sørg for at du har en virkelig god grunn, ikke bare en unnskyldning for å gjøre det. Hvis du bare stakk midlertidig, prøve å jobbe seg gjennom det. Noen ganger vil du komme opp med en annen idé som du er mer begeistret. Det kan være lurt å jobbe med den nye ideen, men hvis dette skjer ofte, kan det slå inn i et problem: Du vil starte en masse historier, men du vil aldri faktisk fullføre en.
  • Er det en sang eller en type musikk som får deg koblet til følelser og hendelser du ønsker å formidle gjennom skriving? Prøv å spille noen under eller før du begynner å skrive.
  • Pass på at du ikke kunne ha endte historien din tidligere. Hver leser hater en bok som er rett ferd med å avslutte, men drar på i et annet avsnitt eller to.
  • Du kan ikke trenger eller ønsker å gå gjennom brainstorming og pre-skriftlig arbeid, mange forfattere hoppe over disse trinnene, og du kan finne å gå gjennom alle trinnene i skriveprosessen overflødig. Når det er sagt, alle bør prøve pre-skriving på et tidspunkt, selv om det bare én gang. Også uten planlegging på forhånd, er det svært usannsynlig at du vil ha en god historie.
  • Tenk nøye gjennom alle elementene i en historie, for eksempel hovedpersonen, innstilling, tidsperiode, sjanger, støtter karakterer, fiender og konflikt, og tomten.
  • Hvis det er noe som går gjennom hodet ditt, det være seg om hjemme, eller hunden din, skriv det ned og utvide den. Dette fungerer nesten 100% av tiden.
  • Du kan skrive om en tidligere hendelse eller en fantasi som du har. En virkelig god måte å skrive om en tidligere hendelse er å tenke på en hendelse som skjedde og endre den til å være kanskje mer spennende, og til din smak. Hovedpersonen kan være en tilpasning av deg selv eller noen du kjenner. Men vær forsiktig, fordi virkelige mennesker er ofte ikke like dynamisk som historien tegn.
  • Gjøre forskning. Hvis du prøver å sette en historie i 1950, forskning familiens dynamikk, klær, slang, etc. av perioden. Hvis du prøver å skrive uten å vite bakgrunn av det du skriver om, vil historien trolig virke amatørmessig, og folk som kjenner epoken vil ikke holde tilbake sin kritikk.
  • Pass på at du ikke jobber tankene dine for hardt til enhver tid. Hvis du har problemer med å komme opp med ideer, bare gjøre noe annet. Kom tilbake til historien din etter noen timer, eller etter en god natts søvn, og du vil bli overrasket over hva du kan da komme opp med!
  • Kan ikke finne venner eller slektninger ærlige nok til å fortelle deg hva de egentlig tenker om din historie? Vurdere å bli en forfattere 'gruppe, der du kan lære tips og triks fra andre forfattere og få (forhåpentligvis) kvalitet kritikken. Du kan sikkert finne en lokal klubb, men det finnes også online grupper.
  • Design et format. Dette er ikke særlig nødvendig med mindre du viser den til andre mennesker. For eksempel: Er historien i sentrum justering? Er det kapitler? Vil skriftene forskjellige? Er det avsnitt? Har du innrykk i begynnelsen av hvert avsnitt? Alle de ovennevnte tingene er rett og slett ideer som kan bidra til å organisere dine bidrag for bedre resultater hvis vises til andre.

Advarsler

  • Ikke bli motløs. Hvis du prøver å få din historie publisert, vil det mest sannsynlig bli avvist. Avvisning er en stor del av å være en forfatter, noen ganger er det berettiget, men noen ganger er det ikke. Vær stolt over at du har fullført en historie og fortsette å øve håndverket hvis du liker det.
  • Novellene er den vanskeligste form for fiksjon å skrive. Du må gjøre alt som skjer i en roman (introdusere karakterer, skape konflikt, utvikle karakterer, løse konflikter) på innsiden av tjue eller tretti sider. Respekter sjangeren. Det er ikke lett.
  • Ikke bli lat om rettskrivning og grammatikk. Vis leserne du vet hva du gjør ved å presentere en feilfri historie. I det minste, kjøre det gjennom en stavekontroll og grammatikkontroll. Det vil ikke gå glipp av "sitt" og "de er" feil, men kan flagge feil bruk av "sin".
  • Ideer kan ikke være opphavsrettslig beskyttet, bare uttrykk for ideer. Dessuten er det bare så mange plott. Føl deg fri til å låne de brede konturene av noe mesterverk, hver forfatter gjør det.
  • Ikke bli for stolt av historien din etter at du er ferdig med det. Ikke sett deg opp for skuffelsen, som i all sannsynlighet vil komme, spesielt hvis du legger inn historien for publisering. I stedet holde seg faglig løsrevet fra den.
  • Ikke bli lat om å skrive. Ikke ender historien med leseren fortsatt forvirret. Cliff kleshengere er greit, men bare hvis du planlegger å skrive en ny bok, eller som i tilfellet med "We Can Remember det for deg Engros", hvis cliffhanger er integrert i historien.