Wkono

Hvordan lage et diagram over distanse mot tid

En stor endelig kommer opp. Du ble halvsover i klassen og har nettopp funnet ut at du må gjøre en Avstand vs Tid graf, som du ikke gadd å lære i klassen! Vel lykken! Ta en blyant og papir og følge min bly!

Trinn

Hvordan lage et diagram over distanse mot tid. Har data klare til å plotte som punkter på en graf.
Hvordan lage et diagram over distanse mot tid. Har data klare til å plotte som punkter på en graf.
  1. 1
    Har data klare til å plotte som punkter på en graf. Hvis du ikke allerede har gjort det, opprette en tabell / diagram i hvilken kolonne er tiden og en kolonne er avstanden. Fyll ut tid sammen med avstanden reiste (Dataene kan bli presentert for deg i punkt form, i en liste eller i en tabell med i spørsmålet).
  2. 2
    Trekke to loddrette linjer som krysser hverandre på millimeterpapir, etterlot seg en margin på tre eller fire bokser mellom aksene og kantene av papiret. Tegn piler i endene av linjene. Legg merke til at x-aksen er den horisontale linje, og y-aksen er den vertikale linje.
    Axis [ak-sis], (flertall øks · es [ak-Seez]) - en av to (eller tre) referanselinjer brukes i koordinatsystemet for å finne et punkt (x, y) i et fly (eller i verdensrommet ved hjelp av en tredjedel akser, z, plotting (X, Y, Z) poeng).
  3. 3
    Marker aksene. x er normalt uavhengig, men y er avhengig av x. Tiden vil bli fremstilt grafisk på x-aksen, fordi tiden ikke er avhengig av avstand (avstand er avhengig), fordi "distanse er avhengig av tid" - hvor lenge du bruker på å reise på en viss hastighet - noe som vil være målt på y-aksen. Merke x-aksen "Time" (t), og skriv enhetene (vanligvis sekunder eller S) i parentes under "Time". Gjør y-aksen, ved hjelp av "Distance" (d) og enheten av avstanden ofte meter, m, eller kilometer (km) eller miles, etc.).
  4. 4
    Begynn å plotte (grafpunktene) basert på (tid, distanse) dataparene (t, d) = (x, y); husk vi erstatte t for x, og d for y. Fortsette å bruke dine data og grafer punktene før du er ferdig med alle dine data, for eksempel (2,5) betyr en punkt / liten prikk ved hjelp av x = t = 2 og y = d = 5.
    Hvordan? Se over x-aksen for to, så gå rett opp fem enheter, plasserer prikk der. Det vil si den (x, y) for punktet (t, d) = (2,5). Merk: x måles over og y måles opp og ned.
  5. 5
    Etter at alle punkter er plottet, ta en rett kant (helst en linjal) og koble prikker fra laveste X-aksen målingen til den høyeste målingen.
  6. 6
    Hvis det er flere enn to variabler (det er to eller flere forskjellige sett med data som tegnes) må du bruke to forskjellige farger eller mønstre for å skille mellom dem. Og hvis det er to eller flere sett med data som tegnes, er en nøkkel for å avklare hva hver farge / eller mønster står for.
  7. 7
    Husk en god graf inneholder:
    • Tittel,
      • Inkludere data og objekt som blir studert - for eksempel "The Time / Avstand forhold med en tennisball"
    • Merket akser,
    • Nummerert skala på hver akse.
    • Tasten (hvis det er to eller flere datasett som tegnes).
    • Forsiktig: Hvis data og tegne er ikke lineær (ikke i en rett linje, det vil si: er ikke-lineær), deretter for eksempel, er frekvensen av endring (hastighet) ikke er konstant, som i grafisk data for en akselererende objekt. Det er mange ikke-lineære uttrykk inkludert trigonometriske forholdstall, andre-ordens uttrykk (x 2) og høyere (x 3 + x 2 + 5 osv.), geometriske kurser eller eksponentialfunksjoner osv.
      • Du vil sette opp to akser som før, men da de data som er tegnet inn / grafisk ikke ville ligge i en rett linje.

Tips

  • Øvelse gjør mester!
  • Hvis du ikke får det på første forsøk, ikke bekymre. Øv med enkle data før du kan fremstille flere kompliserte.

Ting du trenger

  • Blyant / penn
  • Paper
  • Data
  • Straight Edge (hersker, hvis tilgjengelig)
  • Forskjellige farger (for to eller flere datasett tegnet graf for sammenligning)