En typisk idédugnad består av grupper av individer som kommer sammen for å generere ideer rundt en spesiell sak eller emne. Mens den vanlige idédugnad innebærer et vell av skravling, vurdere å prøve en nonverbal idédugnad, spesielt hvis gamle metoder ikke synes å være å gjøre triks.
Trinn
- 1Spill "gå finne" rundt emnet på hånden. For eksempel, hvis laget er brainstorming om hvordan å selge et bestemt produkt, gi hvert medlem av teamet med en kopi av produktet og deretter be dem om å "gå finne" andre elementer som formidler eller beskrive produktet.
- Bryt laget ditt inn i par på to eller spille spill med individuelle spillere.
- Gi enten selve produktet, prototype / modell eller et bilde / beskrivelse av produktet. For eksempel, hvis du prøver å selge biler, har du sannsynligvis ikke vil være i stand til å gi hvert teammedlem et kjøretøy under øvelsen.
- Tillate gruppemedlemmer en viss tid til å finne elementer og parametre for hvor du skal lete. Det kan være lurt å begrense søket til kontoret eller innenfor kontoreiendom. Også, siden dette spillet kunne gå på i timevis, holde orden på tid og tildele hvert lag opp til en time, for eksempel å søke.
- Foreslå at for hver beskrivende element funnet, må lagkamerat skrive en kort setning eller tegne en visuell beskrivelse på hvorfor dette elementet best beskriver eller fremmer produktet. For eksempel, hvis du er brainstorming om hvordan å lage hundemat virke sunnere, kan du samle noen av de sunne ingredienser og skrive om eller visuelt skildre hvor ekte mat, ikke biprodukter er i denne hundemat.
- Spør hver lagkamerat eller team for å lage en skjerm som gjør bruk av hans eller hennes elementer. Gi lag kreativ frihet med hensyn til hvordan de ønsker å vise elementer, for eksempel ved hjelp av display boards, tabeller og andre morsomme verktøy. En annen tilnærming er en visuell demonstrasjon med mime, kan bilder, improvisasjon eller sketsjer (litt "snakker" bli tillatt, men bare hvis det er som en lek, ikke som et møte diskusjonen - improvisasjon kan tvinge deltakerne til å bruke rim, sang og bevegelser i stedet for vanlig talk).
- Be om at alle går gjennom rommet for å se hva andre gruppemedlemmer har funnet. Foreslå at enkeltpersoner tar notater rundt hver skjerm som de kan bruke senere for å komme sammen som en enhet for å diskutere. Gjør du det kan ta idédugnad til en ny kreativ nivå. For visuell demonstrasjon, bare må gjøre observatører notater som, og når de liker mens du ser på, for senere diskusjon.
- 2Host en gal filmkveld der alle er en kritiker. Noen ganger de beste ideene kan være avledet fra en film. Tenk å ha en inspirerende filmkveld eller uke (avhengig av ditt team størrelse og tid) til å trekke brainstorming ideer fra elskede filmer.
- Be hver person til å foreslå en eller to filmer som de mener best beskriver emnet på hånden. Filmer bør være lett tilgjengelig på DVD og kan sees på jobb eller et gruppemedlem hjem. Gjør noen regler før du ser filmer, som for eksempel film rangeringer og lengde slik at ingen bringer inn en lang, upassende film.
- I løpet av en kveld, noen dager / ettermiddager eller en uke, vert filmen ser hendelsen. Be om at den personen som foreslo filmen (e) skrive en rask oversikt over hvorfor denne filmen ble valgt for brainstorming prosjektet.
- Gi hver deltaker med et papirark og en penn til å skrive om hvorfor de tror filmen inspirert eller ikke inspirere dem som de ser filmen.
- Be om at hver deltaker sørge 02:58 ideer avledet ved å se filmen om hvordan du skal selge eller fremme emnet.
- Samle inn og vedlikeholde en fil av ideene og deltakernes tanker. Når laget har sett alle filmene, har gruppen gjennomgå hele filen og begynne et samarbeidsprosjekt idé å skrive session basert på tanker produsert ved å se filmene.
- 3Skriv en "fill-in-blank" historie å generere ideer. Ideen er å skrive et samarbeidsprosjekt historie basert på et bestemt emne med mål om å nå en ny kreativ høyde. Hver deltaker får retningsbestemte mål og skriving av parametere før skriveprosessen.
- Teamleder begynner historien ved å skrive den første setningen. Denne setningen vil sette tonen for historien, men som historien går fra deltaker til deltaker, er det forventet å morph og utvikle seg. Den første setningen kunne begynne noe sånt som: "Once upon a time var det en ensom flaske sennep som gikk tapt på en hylle i butikken" (i tilfelle selger sennep var din kostnad).
- Uten å snakke, vil lagleder skyver historien til neste deltaker som skal skrive et bestemt antall setninger som bygger på den opprinnelige erklæringen. Pass på at du angir hvor mange setninger hver deltaker skulle skrive.
- Den siste personen til å bidra til historien kommer til en konklusjon og går historien til teamleder.
- Uten å vise noen, gjør teamleder nok kopier av historien for hver deltaker og distribuerer den ferdige historien til hver deltaker.
- Deltakerne bør lese historien i sin helhet og deretter komme fram til en uttalelse som beskriver historien.
- Teamleder samler alle uttalelser og deretter gruppen gjennomgår uttalelser for å komme fram til en kreativ vinkling eller måte å markedsføre eller selge varen.
- 4Beskriv tilfeldige elementer ved hjelp av out-of-the-box ord og uttrykk for å få de kreative saftene renner. Dette idédugnad kan ikke spesifikt føre til svar på hvordan å selge et bestemt element, men kan tjene som en ice breaker for en hard kjerne idédugnad å følge.
- Samle flere husholdning / tilfeldig elementer som en lue, skje, bolle, støv buster osv. Gi flere konvolutter, biter av papir og penner for hver deltaker.
- Sett elementene opp på individuelle tabeller i et rom. Tillate nok plass mellom elementer og muligens prøve å matche det samme antall elementer du har som deltakere (for eksempel hvis du har 10 personer i idédugnad, finne 10 husholdning / tilfeldige elementer).
- Be hver deltaker til å stå foran ett element med et stykke papir og en penn. Be om at deltakeren studere objekt i noen minutter, ta i sine funksjoner.
- Be hver deltaker eller team for å skrive ned fem adjektiver som beskriver elementet. Foreslår at i stedet for å tenke dypt om hvilke adjektiver ville fungere best, å bare skrive ned ord som raskt kommer til hjernen.
- Gi deltakerne en viss tid til å skrive ned sine ord og deretter be alle om å flytte til et nytt element til alle har beskrive hvert element i rommet.
- Be om at hver deltaker eller lag deres sted piece (s) med papir i konvolutten og legg konvolutten enten i en lue eller på bordet. Bland opp konvoluttene.
- Be en deltaker tilfeldig velge én konvolutt. Gruppen skal studere ordet listen og deretter må finne elementet i rommet som blir beskrevet.
- 5Hold kunst klasse i stedet for et møte. Del ut kunst kåper og staffelier med papir og maling / tusjer til hver deltaker. Fortell dem å male flere bilder som kommer til tankene når bestemte objekter, ord eller noe annet er vist til dem.
- Fortell hver deltaker som kunstnerisk evne ikke blir dømt. Er de fri til å male, tegne, squiggle, doodle, etc., men de liker, hva som kommer til tankene. Faktisk, de er ikke å forsinke, som det er deres opprinnelige ideer som teller mest.
- På slutten, passerer bildene rundt gruppen for å måle andre menneskers tanker og for å se hva ny inspirasjon oppstår som følge av bildene teammedlemmene har tegnet eller malt.
Tips
- Musikk i bakgrunnen kan ofte hjelpe kreativitet.
- Det er nyttig å ha noen å holde styr på ting som de utvikler seg fordi ideer på ethvert stadium av brainstorming kan være nyttig senere. Ta bilder, skrive notater og registrere dine observasjoner. Disse kan senere lastes opp til en intern wiki eller intranett for folk å se igjen og på nytt inspirert av det de ser.
- Vurdere å prøve en idédugnad som spiller på sansene inkludert berøring og lukt hvis du arbeider med et element eller produkt som spiller i hovedsak på sansene (for eksempel mat).
Advarsler
- Selv om du ikke er vocalizing ideer, aldri være kritisk eller angripe en annen person i skriftlig eller gi noen et skittent utseende hvis du ikke liker ideen deres. Oppfatningen av brainstorming er å være åpen for alle ideer.
Ting du trenger
- Elementer for å lette økten, for eksempel papir, penner, filmer, etc.
- En vilje til å la ting føre uansett hvor de går