Som mange av de andre jobber felt ut i dag, å etablere en karriere innen fotojournalistikk tar tid og krefter. Det er en konkurransedyktig virksomhet, styrt av redaktører som er ofte over-arbeidet, og som om ikke det var vanskelig nok, avhengig mye på en viss subjektivitet. Med andre ord, selv om du tror sterkt på bildene dine, kan andre ikke er enig. Følgende retningslinjer, men vil hjelpe deg å navigere gjennom prosessen med å bli en profesjonell fotojournalist.
Trinn
- 1Fokus på mennesker. De prøver å gjøre et sprang inn i yrket kan begynne med å skyte bilder av mennesker. Grunnlaget for fotojournalistikk er visuell dokumentasjon av hva som skjer rundt oss alle. Ingenting illustrerer at mer nøyaktig enn fotografier av mennesker gjør de tingene folk gjør.
- 2008 flom i det europeiske Midtvesten fremhevet dette. Utallige bilder av flomvannet var vanlig på mainstream media ledninger og hundrevis flere ble sendt til aviser hver dag. Hva skiller de gode bilder bortsett fra den stadig økende stabel med felles bilder, er folk og handlinger fotografert. Et bilde av en person febrilsk å gripe sine eiendeler før huset hans flom er nesten helt sikkert kommer til å bli en mer gripende bilde enn en av flomvannet, og ingenting annet. Minst, er at saken i verden av fotojournalistikk.
- 2Gå ut til fots patrulje. Når du er ute skyting fotografier, komme seg ut av bilen og gå. Møte folk. Snakk med dem. Spør dem spørsmål. Du kan bli overrasket over å høre hvor mange unike historien ideer du kan komme opp med bare ved å være nysgjerrig. Å ha en unik historie er en rask måte å imponere en editor, men du vil sjelden finne den kjører rundt i bilen.
- Det er bedre å fokusere på en eller to historier som er unikt enn å skyte flere historier som mange andre fotojournalister er allerede dokumentere. Se rundt deg etter muligheter til å dekke historier som er skjult, eller notorisk eksklusive. Med andre ord, investere i kvalitet fremfor kvantitet.
- 3Være en copycat. Hold et øye med profesjonelle fotojournalister mens de arbeider. og se hvordan de går om å få sine fotografier, og du kan lære noen ting. Selv enkle ting, som hvordan de bærer en notisbok og penn med dem for å skrive notater og navn mens du er på oppdrag, vil gi deg en kant. De er fagfolk for en grunn, slik at du kan lære mye fra modellering selv etter dem. Hvis du er på et arrangement profesjonelle fotojournalister dekker, følge opp neste dag ved å se på deres utskrevne arbeid i avis eller nettside de arbeider for. Du kan lære mye ved å gjøre dette på en jevnlig basis.
- 4Konsentrer deg om å skrive gode tekster. En slående forskjell mellom amatørfotografer og profesjonelle fotografer er proffene har perfeksjonert kunsten å samle inn informasjon om sine fotografier. Hvem? Hva? Når? Hvor? Hvis du ikke kan få fakta rett, og skriv dem på en klar, konsis og presis bildetekst, vil du ikke gjøre det langt i bransjen for fotojournalistikk.
- 5Hånd over disse bildene. Noen fotografer behandle sitt arbeid som det er et uvurderlig stykke kunst som alle prøver å stjele. For det første er det ikke. Og andre, er det vanskelig å bli lagt merke til innen journalistikk hvis arbeidet aldri blir sett. Så vise arbeidet ditt til noen i en posisjon til å publisere den. Plenty av nyhetssider akseptere amatør bilder. Eller publisere det selv. Plenty av uavhengige blogger bli lagt merke til i disse dager. Så lenge øynene er på arbeidet ditt, oddsen for at du gjør det i feltet er bedre.
- Det er lett å finne navnene på bilde redaktører fra lokale aviser. Ring dem eller e dem og si: "Jeg skjøt et bilde i dag at jeg tenkte at du kanskje være interessert i å se". Hvis bildene er gode nok, vil redaktører merke.
- 6Lag en personlig nettside. Det koster ikke mye å få ditt eget domenenavn. Legge inn noen eksempler på fotograferingen og en link til din kontaktinformasjon. Send som lenker til redaktører av aviser i ditt område og be dem om å vurdere deg for fremtidige freelance muligheter. Som potensiell frilans fotojournalist, er du i hovedsak en bedrift, og bedrifter trenger for å annonsere for sine produkter.
- 7Hold vedvarende. Hvis en redaktør ikke reagerer, det betyr ikke at du ikke gjør inntrykk. Den viktigste egenskap de fleste store journalister har er utholdenhet. Redaktører er travle mennesker. Hvis du fortsetter å kontakte dem (ikke for ofte selvsagt) og søke etter gode bilder, vil du til slutt knekke deg gjennom veggene i en svært konkurransedyktig virksomhet.