Wkono

Hvordan skrive science fiction

Denne artikkelen er for de av dere med grunnleggende skriveferdigheter, men ukjent med langt delene av science fiction sjangeren.

Trinn

Hvordan skrive science fiction. Finn et generelt tema, dette gjelder noen bok.
Hvordan skrive science fiction. Finn et generelt tema, dette gjelder noen bok.

Skrive din egen science fiction

  1. 1
    Finn et generelt tema, dette gjelder noen bok. Å skrive science fiction, må du vite litt om science fact, så søk for emnet i moderne vitenskap bøker, artikler og tidsskrifter, eller snakke med en vitenskapelig tilbøyelig person. Skriv ned noe interessant til du finner den rette tema for deg.
  2. 2
    Spør deg selv "hva om?" Husk, dette er fiksjon. Spille av din viktigste vitenskapelige tema, men du kan få litt gale med det. For eksempel kan vitenskapen egentlig ikke vellykket klone mennesker ennå, men hva om det kunne?
  3. 3
    Bestem hva din viktigste konflikten vil være: Man vs Technology, Man vs Man, etc. Aliens er sannsynligvis den mest populære fienden for science fiction-bøker (og teknologi den mest populære våpen mot dem), men ikke vær redd for å gå ut av boksen.
  4. 4
    Bestem din innstilling og tidsperiode. De fleste science fiction skjer i nær fremtid, og innebærer mer enn bare planeten jorden, men det er mange forskjellige typer vitenskap så ikke føle seg bundet til dette scenariet. Husk å holde seg innenfor grensene for den tidsperioden du velger - hvis du velger bare fem år inn i fremtiden, for eksempel, vi sannsynligvis ikke har utviklet flygende biler ennå.
  5. 5
    Velg dine karakterer, og skriv deretter grunnleggende disposisjon. Hvis du ikke er en disposisjon person, så gå videre og dykke inn i første kapittel eller prolog. Lykke til!
  6. 6
    Vite forskjellen mellom science fiction og fantasy. Science fiction er mer om om vitenskapelige hendelser som kan skje i denne verden, eller romvesener og fantastiske oppfinnelser. Fantasy er om hendelser som er umulige å skje i denne verden, og vanligvis har magi og skapninger som alver eller troll.
  7. 7
    Kjenner strukturen i en historie. Historier har en struktur med en innledende hendelse, eller starte kampen, som eskalerer til et "mørkt øyeblikk" der alt virker tapt for hovedpersonen, og deretter blir til et klimaks etterfulgt av et vedtak.
  8. 8
    Sørg for at du vet hva alle figurene dine ønsker. Tegn er drevet av et mål, eller ønsker, og dette bør danne grunnlaget for deres atferd. For eksempel kan en karakter som ønsker å reise til en ny tilværelse faktisk ønsker å vinne kjærlighet og beundring av en kamerat vesen, og historien tomten vil bli drevet av denne doble ønsker.

Tips

  • Du kan kombinere flere ulike ideer for å basere boken rundt, du trenger ikke å holde seg til bare én.
  • Ikke vær redd for å skrive om noe som trolig ville aldri skje. Vitenskap er grunnlaget, men det er også fiksjon, slik at du kan fjerne seg fra fakta litt. Jo større avtale er å lage figurene dine troverdig.
  • Føler ikke at du absolutt må sette den i den fysiske verden vi kjenner. Mye av sci-fi har vært vellykket innen oppdiktede verdener.
  • Lest mye sci-fi før du begynner, bare for å få en følelse for det. Noen gode rollemodeller for nybegynnere er Madeline L'Engle, Michael Crichton, Garth Nix, Robin Cook, Philip Pullman, Margaret Peterson Haddix, og James Patterson. (Merk: Noen av disse forfatterne i andre sjangere, så vel som science fiction). For mer erfarne lesere, er Frank Herbert, Eoin Colfer, Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Orson Scott Card, Steven Baxter og Robert A. Heinlein foreslått.
  • Når du beskriver din verden, sørg for at verdener er skrevet klart og prøve å gjøre det lett for leseren å forestille seg at verden i sitt hode.
  • Publikum vil vanligvis godta en stor krenkelse av real-life science. Velg det nøye, og bruke den til å forklare alle de andre fantastiske hendelser og teknologier i boken din. Du kan selv komme unna med tweaking lovene i fysikk litt, trikset er å skape en betydelig forskjell, men å gjøre det på en måte som dagens teknologi ikke ville få øye på.
  • Ikke vær redd for å skrive en parodi på sjangeren. Hva mange mennesker mener at den beste sci-fi bok av all tid, er The Hitchhikers Guide to the Galaxy, faktisk en parodi.

Advarsler

  • Mange science fiction-forfattere mener at deres hovedpersonen må være en vitenskapelig super-person. Det er ikke sant. Normale mennesker er greit, også.
  • En vitenskapsmann er ikke det samme som en ingeniør. En forsker kan tenke seg teorier. En ingeniør vil avgjøre om det kan bygges. Har du ikke fysiker karakter bygge en innretning fra scratch basert på en partikkel teori om at de bare kom opp med. Avansert elektroteknikk er ikke normalt innenfor opplæring av den typiske fysiker.
  • Hvis hovedpersonen (eller til og med en støttende karakter) er en vitenskapsmann, sørg for at du ikke bare gjøre ham / henne en gå til fyren for alle ting vitenskap. Science i tverrfaglig. Dette betyr at en biolog kan vite noe om roboter, eller vice versa. Oppgi det vitenskapelige felt som han har spesialisert seg på og begrense sin kompetanse til det feltet. Han kan vite noe om noen andre felt, men du bør ikke ha et kvantesprang fysiker prøver å gi råd om giftige fremmede planter. Hvis du må lage din science-offiser en "jack of all trades", så sørg for å også gjøre ham ", men master of none".
  • Ikke fjerne seg for langt fra science fact. Det er en grense for hva du kan overbevise folk til å tro.
  • Når du får skrivesperre, ikke gi opp på historien. Gi det litt tid. Hvis du gir opp, vil du angre på det senere.
  • Ta inspirasjon fra andre forfattere, men ikke stjele deres ideer. Som kanskje ikke er teknisk plagiat, men etter en stund av en idé, det blir klisjé. Unngå det.
  • Ekte vitenskap er ikke i det hele tatt dramatisk. Det innebærer mye papirarbeid, nettverk, byråkrati og byråkrati. Og de fleste forskere dra hjem på slutten av dagen til familier eller enslige liv som involverer hobbyer, kjærlighet liv, venner, regninger, et boliglån, og alle de andre tingene som alle avtaler med. De fleste forskere er ikke styrtende eventyrere som Reed Richards eller Bernard Quatermass. Unngå også å klisjéaktige skildring eller den mystiske skumle besatt weirdo eller ekstrem nerd. Forskere har lidenskap for sine emner.