Wkono

Hvordan skrive en god tomten

En god tomten handler om å organisere ideer på en måte som er appellative for leseren. Det er også, og enda viktigere, den retningslinje som hjelper forfatteren sørge for at han ikke får tapt på alle de ideene og tegn som begynner å komme opp mens boken er skrevet. Det følgende er en enkel guide til hvordan å lage en noe originalt plot.

Trinn

Hvordan skrive en god tomten. Begynner å koble konsepter og ideer.
Hvordan skrive en god tomten. Begynner å koble konsepter og ideer.
  1. 1
    Idédugnad. På dette punktet, kan en god notisblokk være den beste måten å få ideer flyter. Det er like nyttig å skrive lange setninger, løse ord eller hele avsnitt, fordi alle kan komme godt med når du takle selve tomten. Lesing er også svært viktig, ettersom det er den viktigste kilden til inspirasjon, selv om filmene, kan tv, malerier, og selv folk også inspirere.
  2. 2
    Begynner å koble konsepter og ideer. Når du tror du har nok ideer til å begynne å bygge tomten, kan du bli med ideer. Diagrammer er av stor bruk i denne prosess. For eksempel hvis du har ananas og elefanter, kan du ha en elefant spiser ananas.
  3. 3
    Få omrisset av figurene dine. Tegn på dette stadiet er svært enkel, og er veldig mye likt. Du bør ikke bekymre deg så mye med skaperverket sitt nå, med hensyn til deres funksjon på historien. Hvem er hovedpersonen? Hvem er skurken? Har historien en skurk? Hvis ja, er han virkelig forferdelige, eller bare en plage? De er spørsmål som må besvares på dette punktet.
  4. 4
    Velg din type plot. Selv om det ikke offentliggjort noen tomter er ikke-lineære, noe som betyr at de kan gå frem og tilbake i tid uten ting som tidsmaskiner blir nødvendig. Hvis du velger å skrive en slik tomt, må du kontrollere at hver utdrag er kronologisk sammenhengende med resten. Du vil ikke si at han var i hulen (i fremtiden), og deretter komme til det punktet, og la ham være i sin bakgård. I ikke-lineære plott, er det bedre å la tidsreferanser utelukket inntil slutten av boken, for å unngå forvirring.
  5. 5
    Forestill innstillingen. Tomten må finne sted et sted, og som sådan, er dette stedet du setter den like viktig som hvem har i den. Hvis du har tenkt å plassere din historie på en allerede eksisterende sted, vil det være enklere, så du trenger bare å forestille små deler, og ikke trenger å fokusere på det store bildet, som det er ivaretatt av virkeligheten, og du kan hoppe neste trinn. Hvis derimot er ditt en historie skjedd i en helt fiktiv setting, holder på å lese.
  6. 6
    Lage din innstilling fra bunnen av. For å lage en ny innstilling, vil det kreve at du forestille deg hver eneste detalj. Ikke overvåke små ting som hvor folk skal jobbe, eller hvordan mennesker går nedover gaten, som de kan være av stor verdi i fremtiden. Du vil sannsynligvis få mye mer informasjon enn du noensinne vil bruke, men som alltid er det bedre å få mer enn mindre. I science fiction og fantasy historier, ting som fysikken som styrer verden, samfunnet lagdeling, og den gjennomsnittlige personen er alle å bli tatt i betraktning som alvorlige saker.
  7. 7
    Sluttføre tegn. Her er der du virkelig skape figurene dine, slik at ingen ting å si. Som i å lage en innstilling, vil du få mye mer enn du trenger, men som kan komme godt med hvis du deretter bruke tegnet senere. Igjen vil en notisblokk gjøre sterkt i å få tegnet så utviklet som mulig. Still spørsmål som "Hva er grunnen til at han kler seg på denne måten?", Og deretter få de svarene ned. Ta i betraktning også at en god karakter er en som utvikler seg over tid, så prøv å gjøre dem så fleksible som mulig (ikke overdrive, eller vil de synes ikke sikker på sine egne valg). Prøv å forestille deg mulige interaksjoner mellom tegn, og lenker som vennskap eller familie. Få det beste ut av hver karakter.
  8. 8
    Forstå kausalitet. Enhver handling som en reaksjon, og som sådan ingen hendelser er tilfeldig (med mindre poenget er å illustrere tilfeldigheten av det hele, selvfølgelig).
  9. 9
    Velg en konflikt. Nå skal du sannsynligvis begynte å skrive, selv om det er strengt tatt ikke obligatorisk, og som sådan bør du få de viktigste konflikten, eller i andre ideer, hva som gjør karakterene gjøre hva de vil gjøre. I begynnelsen ingen slik retningslinje er nødvendig, men det er nødvendig senere, for progresjon til å være logisk.
  10. 10
    Får taket på stigende handling. Rising handling er rekkefølgen av hendelser som til slutt fører til klimaks. Det er normalt lenger enn det er motpart, fallende action, og viser utviklingen i tegn personlighet. Dette bør være den delen av plottet du bør bekymre mest, ettersom det er den som fører til et svakt klimaks, hvis ikke skrevet riktig. Som sådan, har figurene dine møter en rekke utfordringer, der de kan enten vises med sitt fulle potensial, eller til og med utvide den.
  11. 11
    Klimaks. Dette er øyeblikket hvor karakterene dine vil møte deres ultimate utfordringen. Alle fiction-historier har et klimaks, på et tidspunkt, bortsett fra litt humoristiske seg, noe løse i anti-klimaks (normalt en oppløsning som er for enkel, og dermed høres utilfredsstillende: "Jeg møtte dragen med sverdet mitt, men den døde ut av brystkreft "Vennligst ikke bruk en av disse). Normalt innebærer alle tegnene, og forekommer nær slutten av historien (bortsett fra hvis tomten er ikke-lineær, der tilfelle det kan oppstå nesten hvor som helst, selv i de første linjene) og er et øyeblikk hvor hovedpersonen synes beseiret, og lider en nesten mirakuløs bedring.
  12. 12
    Den fallende handling. Før slutten av boken, hvis du føler for det, bør du la handlingen glatt i litt, og fortelle leserne hva som har skjedd med karakterene siden klimaks. Det er her ting begynner å komme på plass igjen, og livet er rolig igjen. Ikke undervurder viktigheten av det selv, som historier som ikke har en skikkelig konklusjon kan være den mest frastøtende ting du noensinne vil se.
  13. 13
    Så du har dette langt. Ved dette punktet, bør du ha grunnleggende oversikt over hele tomten. I så fall it't tid å komme tilbake til å organisere tankeprosess (håper du har holdt den bærbare, fordi det blir praktisk mange ganger). Hvis du er den typen person, skrive skisser, kart, tidslinjer, eller trenger dikt om historien din, så det får deg i humør til å fullt ut elske det du har utviklet. Men tror ikke at jobben er gjort. Du har bare grunnleggende oversikt, det er noe enkelt å gjøre. Den delen der den grunnleggende handlingen blir god tomten er på det neste stadiet.
  14. 14
    Påfør farge. Med farge, mener jeg å skrive teknikker som varierer fra smarte plot twists, til kjente artifices som Tsjekov pistol (når et objekt synes å være ubetydelig senere løser konflikten) eller ikke så apreciated Deux Ex Machina (som er en oppløsning som ser ut til å komme ut av det blå: "Vi var fallende til vår død, da en blå geit reddet oss og sprengt den onde geniet sin ballong med sine laserstråle øyne"). Med en kombinasjon av disse og mye står på metaforer, similes og personifications vil du få det beste ut av tomten din.
  15. 15
    Hvile litt mens du ser på det ferdige disposisjon.
  16. 16
    Tilbake til arbeidet. Nå er det på tide å revidere hva du skrev. Pass på at det ikke er noen anakronismer, incoherence for med egne regler og lover, og at oppholdet ditt tegn konsekvent (de kan utvikle seg i form av personlighet, men må være konsekvent med seg selv, som å holde samme hårfarge, eller i samme høyde). Hvis du finner et hovedproblem, og finner ut at det ødelegger hele tomten, ikke vær redd for å endre alt. En feil kan være forskjellen mellom en god tomt, og en tomt disposisjon.
  17. 17
    Hvis du ikke har begynt å skrive, er nå trolig den tid...

Plot hjelp


Tips

  • Du bør være forsiktig med å prøve å gjøre alt på en gang. Første gang du skriver en tomt er det vanskeligste, fra da det er den enkleste ting i verden.
  • Tomter er bare en retningslinje, og du skal føle deg fri til å ikke holde seg til dem. De fleste forfattere (som meg) ikke engang har en tomt. De bare skrive hva de vil!
  • Tomten er aldri definitivt fullføre helt til slutten.

Advarsler

  • Aldri, aldri, aldri, skrap en idé bare føre til at det ser dumt. En manns dum idé er den andre geniale mesterverk.

Ting du trenger

  • En penn eller blyant
  • En notisblokk
  • Imagination
  • Tålmodighet
  • Evne til å gå lange perioder uten mat eller vann (strengt tatt ikke nødvendig, men anbefales for å skrive en god tomten)