Wkono

Hvordan skrive et hørespill

Radio trollbinder fortsatt mange lyttere over hele verden og er et flott medium for en spiller. For mange år siden, lytter til radioen var den viktigste kilde til underholdning før fjernsynet kom. Mens vi har et bredt utvalg av underholdning tilgjengelig for oss i dag, ønsker ikke alle å se på TV, og noen foretrekker å lytte til radioen mens de arbeider eller gjøre husarbeid. Denne artikkelen gir noen korte opplysninger om å skrive et hørespill, nå en gammel kunst, men en god en.

Trinn

Hvordan skrive et hørespill. Lag et visuelt bilde.
Hvordan skrive et hørespill. Lag et visuelt bilde.
  1. 1
    Lag et visuelt bilde. Skrive for radio krever at du male et bilde i publikums sinn. Dette betyr bruk av beskrivende ord for å bygge opp bilder som gjør det mulig å lytte publikum å identifisere seg med karakterene, verdens karakterene lever i og atmosfæren for hver scene. Bruk av farger er svært viktig for å skape bildet i lytterens sinn, for eksempel, har tegnene nevner slike ting som "det store blå himmel", "glitrende rød aftenkjole", "den lyse gul VW", "den lysende orange iPod ", osv.
  2. 2
    Bruk fortelleren enheten. En fortelleren er svært nyttig i sammenheng med radio:


    • Fortelleren kan legge ut på scenen, forklarer actionsekvenser og bryte opp scenen.
    • Hvis du skriver en radio serienummer, kan fortelleren oppsummere forrige episode handling.
    • Fortelleren kan bytte mellom scener: "Og i mellomtiden, tilbake på Joeys pad, hadde hundene spist hele partiet mat...."
  3. 3
    Lag handling gjennom dialog. Siden alt du har å jobbe med er dialog, heller enn rekvisitter, en innstilling, eller visuelle signaler, vil dialogen må jobbe hardt. Den kan brukes til å beskrive handlingen som det foregår: for eksempel "Å se Jennys bilen triller gjennom gjerdet på dette feltet og inn i en grøft og George er i gang etter at det så fort som han kan Skal vi hjelpe!.!? " Bruk verb å male aktive scene og være så beskrivende som det er mulig å være i en samtale eller diskusjon for å beskrive scenen oppstår rundt handlingen.
  4. 4
    Gjør det meste ut av lydeffekter. Lydeffektene er radioen dramatiker beste venn, og også den underholdende delen. Arbeid i lydeffekter for å få stykket til liv. Vurdere slike lydeffekter:


    • Dører - åpne og stenge dem skaper muligheter for smell, knirker og banker, dører i vinden skape mulighet for en nådeløs myk banging eller en knirkende etc.
    • Gate lyder - barns rop, skole bjeller, scooter zoomer, motorvei trafikk, gateselger skrik etc.
    • Kjøkken objekter - en vannkoker plystring, en brødrister dukker opp, kniv skraping smør i toast, blir lokkene av syltetøyglass popped åpen osv.
    • Forbløffende lyder - ting å våkne opp publikum som en eksplosjon, en bil krasjer, en rasende mobb ropte etc.
  5. 5
    Bruk mikser effekter. Du kan bruke effekter som er bygget inn i miksebordet å bidra til å skape aktualisering. Når det gjelder å produsere spillet ditt, og hvis du produserer det, sørg for at du gjør en lydsjekk med effekter, for å sikre at lydnivået og effekter er hvordan du vil ha dem:
    • Panorering - Brukes for å skildre posisjonen til bestemte lyder, eller å skildre bevegelse. Dette kan oppnås ved å flytte Pan kontroll i ønsket posisjon du ønsker lyden.
    • Reverb - Bruk denne til å angi akustikken i en plassering. For eksempel vil tomme rom, grotter, haller og basketballbaner nevne noen.
  6. 6
    Inkludere musikk. Musikk i bakgrunnen kan bidra til å sette stemningen i spillet ditt. Selvfølgelig kan du matche musikken til følelser, som for eksempel trist musikk for triste anledninger med død eller tap, glad musikk for gode nyheter, spennende musikk for en skremmende eller urovekkende øyeblikk og rask musikk for økt handling eller en jakt. Musikk setter også åpning og lukking tonen i et hørespill, fungerer som en lydlig gardin for ditt spill.
  7. 7
    Lag troverdige karakterer. Som med alle spill skriving, må du karakterer som er troverdig. Likevel tillater radio du litt spillerom, du kan skrive ganske mange tegn i ditt spill, men når det er produsert, kan aktørene være i stand til å endre sine stemmer til å dekke ganske mange av karakterene uten en stor cast. Derfor bør man ikke føler seg hemmet i ved å bekymre seg om mangel på innspilling plass!
  8. 8
    Vær presis og tydelig med ditt språk. Alt må være klart i språket fordi lytteren ikke kan vise et tegn ved hjelp av ansiktsuttrykk, vinker armene eller kaste gjenstander etc. Silence må brukes forsiktig for ikke å formidle et tomrom, stillhet kan ikke brukes til stor effekt på radio som det gjør lytterne tror at strømmen har gått av. Bruk den med måte.

Tips

  • Komedie er fortsatt en svært aktivt område for hørespill, det er en effektiv måte å dramatisere politiske hendelser, de rariteter av kjente personer etc. og mange hørespill er etterligner eller sketsjer som peker ut de svakheter i dagens happenings og slike folk.
  • Hvis du tar et skuespill for skolens radio, være kreative i å finne dine lydeffekter. Det vil ikke være mulig å få inn store elementer til platestudio, så prøv å se hva ting har lignende nok lyder for dine behov.
  • Profesjonell radio studioer vil ha tilgang til lyd effekter arkiver, der lyden av nesten alt kan bli funnet. Du må jobbe med radiostasjonen produsentene for å se hva de har tilgjengelig når spillet ditt blir til produksjonsfasen.

Advarsler

  • Når under produksjonen av et hørespill, ikke bruk overveldende musikk eller lydeffekter. La dialog for å være midtpunktet i ditt arbeid.
  • Sørge for at musikken spilles er enten gratis av dagens opphavsrett, eller at ASCAP / BMI avgifter er behørig betalt. Dette vil kreve en lisens fra ASCAP. Men sjekk videre.