Du har en idé til en lek, kanskje en strålende idé. Du ønsker å utvide det til en komisk eller dramatisk historie linje, men hvordan? Talent er en gave, du enten har det eller gjør du ikke. Men det som følger er en teknikk, og det burde være nok til å komme i gang.
Trinn
- 1Fokuser konsept. Du trenger et senter til historien din, enten det er en jomfru i nød som trenger reddende eller en dårlig fyr som trenger å bli beseiret. Når du har hovedideen, kan du utvikle de andre elementene.
- 2Lag en logisk serie av hendelser. Start med et avsnitt som beskriver hva som skjer. Identifisere hovedpersonen, beskrive hva hun eller han trenger å gjøre, lage noen hindringer og måter å overvinne dem, bestemme om en løsning.
- Ikke bekymre deg om det er en generell følelse til tomten din på dette punktet. Vurdere denne sekvensen: mann møter kvinne, de faller i kjærlighet, de kjemper for å overvinne krefter mot dem, til mann dør nobly. Er dette "King Kong" eller "Romeo og Julie"? Svaret for begge: Ja. Hvordan du håndterer detaljene er opp til deg.
- 3Velg en struktur. På dette punktet, er alt du trenger å gjøre åpne deg for muligheter og se hvor de tar deg. Det kan være en one-act varige tjue minutter, eller en to-timers episke.
- 4Skriv et første utkast. Du trenger ikke karakter navn på dette punktet, men du må gi karakterer noe å si. La dialogen flyt basert på hva som motiverer karakterene.
- I Edward Albee er "Hvem er redd for Virginia Woolf?", Returnerer Martha, den kvinnelige hovedrollen, hjem fra en fest, ser seg rundt i huset, og sier "Jesus H. Christ!" Det var en ganske oppsiktsvekkende første linje for 1962, men det fikk publikums interesse.
- 5Bli en hensynsløs redaktør. Selv de mest geniale forfattere trenger redigering, og det er ofte en brutal prosess med å rippe ut ord eller også hele taler, endre rekkefølgen av hendelser, dumping tegn som ikke fungerer. Du trenger mot til å identifisere og beholde bare de beste delene av spillet ditt.
- 6Anmode respons. Å finne noen som vil gi et informert, ærlige mening er ikke lett, men kan være svært nyttig. Prøv å finne skriftlig respons grupper, enten online eller hvor du bor. En betydningen av "revisjon" blir sett på av et annet sett med øynene.
- 7Ta en ny titt. Med tilbakemeldingene du har fått i tankene, lese stykket. Se nøye og gjøre endringer for å bedre konsistens, karakterisering og fjerne alle feil.
- 8Begynne å selge. Enten du sender manuskriptet til en agent, en forlegger, eller prøve å få en lokal lekehus til å produsere det, er markedsføring opp til deg. Tro i stykket er verdt og ikke gi opp.
Tips
- Ikke la stykket i et hemmelig sted prøve å gjøre det merkbart at du er en forfatter!
- Leste manuset høyt for et lite publikum. Spiller er basert på ord, og at makt eller mangel på det raskt blir klart når talt.
- Sørg for at du alltid holde det gående hvis mens du setter på showet du glemmer en linje gjøre det opp! Noen ganger er det enda bedre enn den opprinnelige linjen!
- De fleste spiller er satt i bestemte tider og steder, så vær konsekvent. Et tegn i 1930 kunne ta en telefon eller sende en telegraf, men kunne ikke se på TV.
- Sjekk kildene på slutten av denne artikkelen for riktig lek format og følge etablerte retningslinjer.
Advarsler
- Det teatralske verden er full av ideer, men ta vare behandlingen av en historie er original. Stjele en annens historie er ikke bare moralsk konkurs, og du vil ganske sikkert bli fanget.
- Beskytte arbeidet. Kontroller at stykkets tittel siden inneholder ditt navn og året du skrev stykket, innledes med copyright-symbol: ©.
- Avslag oppveier langt aksept, men ikke mist motet. Hvis du blir utslitt med en spiller blir ignorert, skriver en annen.