3rd Rock From The Sun, Seinfeld, Spaced og venner kan alle ha ha makt til å gjøre deg til å le. Som Dick Solomon sa en gang på tredje Rock From The Sun, "Making noen til å le er som å ha makt til å få inn noen ens hjerne og kile det." Som Harry svarte "jeg kunne gjøre det med en drumstick." Det er distinkt type sitcoms, men bak kulissene er det alltid et manus, og skript ikke faller fra himmelen. De trenger forfattere.
Trinn
- 1Format: Hvis du planlegger å gjøre dette til en profesjonell karriere, er du virkelig nødt til å lære de riktige formatering teknikker. Den easist måte å gjøre dette på er å få noen programvare som vil formatere det du skriver inn i det på riktig måte (trenger link til BBC programvaren her, tilgjengelig på deres nettsted). Men hvis det er bare du får med venner, kan du hoppe over dette trinnet. Det ville hjelpe hvis du så for noen skikkelig guider på dette, men her er det grunnleggende. I begynnelsen av hver scene skrive hvor det er, og om du er innendørs eller utendørs (Int. = Innendørs utv. = Outdoors). Sceneanvisninger er skrevet i tekstblokker spenner fra margen til venstre margen til høyre. Innholdet er i blokker på midten spenner fra sentrum (tenk på siden er delt inn i tre like tredjedeler, vil du være å skrive tekst i midten). Alltid har karakterens navn i store bokstaver med mindre noen snakker det.
- 2Stil og studien: Se deg rundt på alle de forskjellige sitcoms på lufta. Se på hvor de kommer fra. Showet nasjon tilsier vanligvis den type komedie som brukes. For eksempel er europeisk komedie hovedsakelig slapstick og hva som skjer med karakterene, men britiske handler mer om hva karakterene DO til hverandre og lure publikum. Selvfølgelig er det mange andre stiler, bare se deg rundt, finne en fin balanse som du synes er morsomt.
- 3Sjanger: Velg din sjanger, dette kan totalt endre ditt publikum, kan du ha sci-fi, eventyr eller noe så enkelt som uhell av to venner.
- 4Tegn: Planlegg tegn. Få en notatbok og dedikere en side til en karakter. Forklar hvordan de handler og oppfører seg. Hvordan de snakker og viktigst hvorfor. Tegnene er grunnlaget for historien din.
- 5Plot linje: Skriv en grunnleggende tomten linjen i notatblokken. Det er lurt om 15 til 20 plottpunkters, kan dette høres tåpelig, men sørg for at de er i kronologisk rekkefølge. Du ønsker ikke å skrive noen vitser her som dette kommer med manuset.
- 6Begynner å skrive: Få en laptop, datamaskin, bok, hva som helst! Bare begynne å skrive. Bruk format hvis du planlegger å selge denne. Skriv inn bud på skriftstørrelsen 14. Det er der du putter vitser i. Gjør dem tro mot din karakter og din stil. Du ønsker å skrive om 25 sider.
- 7Les det gjennom: Se etter tegn konsistens, tomt hull noe. Når du har lest det, revidere den inn i den andre utkast. Alltid lagre hver utkastet som en annen fil. Dette er slik at du kan lese dem alle gjennom, og hvis du tror at humor begynner å skli et sted, gå tilbake til der den begynte å gli og revidere!
- 8Skriv: Skriv noen flere skript uten å gjøre noe offentlig, alltid copyright dem men når du har skrevet et manus, vil du ønsker om 5 skript. Ikke la noen, men kritikere og venner se dem. Dette er for å bygge opp en liten portefølje.
- 9Få en agent: Søk etter enkelte etater og prøve og få en agent. Se etter en agent med en god historie og en hyggelig pris. Det er der skriptene kommer inn, som etatene vil sannsynligvis ønske å lese noe av arbeidet ditt. Hvis de ikke gjør det, grøft 'em.
- 10Ha det gøy!
Tips
- Lær av de beste og verste: Noen ganger "verste" sitcoms er mest formalistisk, og vil lære deg de grunnleggende kravene i sjangeren. De beste er mer sannsynlig å effektivt skjule formelen. De beste sitcoms har ofte kommet fra Desilu studio, MTM Productions, Norman Lear produksjoner, Susan Harris, og mer nylig, skaperne av Friends, og Will & Grace. Saul Turtletaub og Bernie Orenstein er to av de mestere i sjangeren. M * A * S * H var en av tidenes beste sitcoms, ledet av Larry Gelbart, og mange episoder liste navnene på de mange fine forfattere de brukte på showet.
- Opp til der du begynner å skrive manus, gjøre det med papir og penn. Dette gjør det lettere å la ideene flyte.
- Sett deg et beløp av tid til å jobbe for, og hvis du lykkes å gjøre det, unne deg noe.
- Unn deg noe stort når du er ferdig med et manus.
- The Carol Burnett Show (r) (det var tre inkarnasjoner) (mens en rekke show format, skissene ofte fungert som mini-sitcoms, hvorav den ene førte til spin-off, mammas familie)
- Det finnes andre varianter også.
- The Jeffersons
- The Lucy Show
- I Love Lucy
- All in the Family
- Will & Grace
- Her er Lucy
- Mary Tyler Moore Show
- Skål
- The Bob Newhart Show (s)
- Rhoda
- The Dick Van Dyke Show (s)
- kjendis utstillingsvindu, vanligvis tittelen med stjernens navn
- Noen av de beste forestillingene å se etter er:
- Gilligan 's Island
- Maude
- Boston Common
- Forhekset
- det makabre: The Addams Family
- The Golden Girls
- M * A * S * H *
- det satiriske: Get Smart
- Venner
- Full House
- Roseanne
- Når du skriver eller planlegger eller noe, gå på et kjølig chill sted, spille litt avslappende musikk og skrive.
- Mange av disse viser kan sees i annonsenettverkstjeneste eller på kabel-TV. Det er nyttig å snakke med fans som så da de var opprinnelig på å forstå deres kulturelle kontekst, spesielt Norman Lear viser, alle i familien og Maude.
- rip-off av en annen show: The Munsters
- gimmick: My Mother bilen, Mr. Ed, Bewitched
- sjangeren: Petticoat Junction, Green Acres (land bumpkins)
- Det er også preget formater som: fisken-ut-av-vann, eller å sette en person inn i en fremmed eller merkelig miljø
- undertrykkelse: arbeidsplassen komedier med konflikt mellom arbeidere og sjefer
- osv.
- Lær av andre sjangere: The Cosby Show gjort effektiv bruk av klassiske vaudeville rutiner i en episode, faktisk, har det meste av europeisk komedie vært basert på røtter i vaudeville og burlesk. Det er eldre sjangere også, den italienske Commedia dell'Arte, og den spanske Tonadilla, som kan være nyttige ressurser. Lære hva som fungerer og hvordan få det dyktig, så dere ikke ødelegger den.
- Sitcoms av "gullalderen" hadde svært sette grenser: de ikke gjør narr av tegn, var det ingen åpenbar misbruk eller grusomhet med unntak kanskje av en sjef på jobben, var det en intensjon om å gjøre godt, for underholdning, for kanskje å undervise en leksjon, for å gjøre folk føler seg bra, for ingen slutt å bli skadet på alvor av alle shenanigans. Satirer brukt en svak berøring, og gjorde variasjoner over temaet snarere enn spott. Vær forsiktig med din tilnærming og stemningen du skaper.
Advarsler
- Ikke stjele noens vitser eller linjer eller historier!
- Ikke la noen se dine uncopyrighted fungerer.