Hver skuespiller ønsker å være i stand til å fylle en monolog med følelser, ellers ville de ikke være i stand til å trekke sitt publikum inn i sin produksjon! Det er viktig å være i stand til fullt ut å få kontakt med tegnet du portretterer, samt representerer til publikum eller styremedlem i en audition, hvor godt du kan gjøre denne forbindelse. Denne artikkelen vil hjelpe deg i å plukke en monolog som "passer" deg, så vel som å være i stand til å få kontakt med din karakter og utføre en følelsesladet monolog.
Trinn
- 1Forskning en god monolog for deg selv. En del av kunsten å levere en god monolog er å finne en som er en god løsning for deg. Finne en karakter som ligner på deg selv er ofte lettere å skildre enn noen som du synes det er vanskelig å virkelig koble til eller forstår. Her er noen måter å koble godt:
- Hvis du har en viss disposisjon, slik som sjenert eller utadvendt, prøve å finne en god "fit" i en karakter som er i tråd med dine personlighetstrekk.
- Hvis du har en sterk aksent, finne en monolog som kan portrettere en karakter som har en aksent.
- Flere nettsteder er nyttig for å finne en god monolog, og du kan selv være i stand til å finne en hederlig kar skuespiller eller regissør for å gi deg forslag.
- 2Etter at du har valgt din monolog, gå over den. Kontroller at du har lært den utenat, og vet det utenat før du går opp på scenen. Memorere monolog gjør en stor forskjell mellom å få ledelsen og få en mindre rolle. Også, som beviser at du kan huske en monolog viser regissøren du audition for at du er forberedt på å memorere hva linjene du har i den faktiske ytelsen som din karakter. Ofte hjelper det å bare rett og slett pugge monolog før du får fylt opp med følelser over det. Deretter vil du vite hele monologen før du polere den opp.
- 3Finn noen "nøkkel" ord, og fremheve dem. Tenk deg italicizing ordene verbalt for ytterligere følelser. Finn steder for bøyninger, pauser, lyder (som en hoste, et rop, en mumler eller et gisp), samt ansiktsuttrykk og kroppslige bevegelser. Hele kroppen utfører følelser. Akkurat som noen ikke ville bare heve sin stemme når de blir sinte, vil du ønsker å legge til disse små, men viktige faktorer. En sint person kan også gjøre truende gester, grynt, blir røde, samt tempo og stomp. De kan også heve stemmen eller gjøre sin stemme høres anstrengt eller opprørt. Slike "kroppsspråk" og lyder legge en hel masse dybde og følelser til monolog din.
- 4Prøv å fylle skoene til karakteren din. Envision hvordan de ville reagere på situasjoner som du står overfor. Tenk på den måten de går på, måten de snakker, og måten de samhandler med andre. Tenk på hvor modne de ville være på deres alder.
- Prøv å tenke i visse øyeblikk av dagen, "Hva ville min karakter gjør, eller hvordan han eller hun ville reagere på dette øyeblikk?" Prøv å plassere deg selv i følelse og egenskapene til den personen du vil skildre. Jo mer du ser deg selv som din karakter, jo mer troverdig blir du.
- Tenk deg din karakters egenskaper. Er han eller hun tilbaketrukne? Hva gjør han eller hun gjør for moro skyld eller i hans eller hennes fritiden? Er han eller hun stolt? Er han eller hun heroisk? Er han eller hun egoistisk? Hvordan går han eller hun? Hvordan snakker han eller hun? Jo mer du vet om din karakter (som kan inkludere å gjøre opp ting om ham eller henne), jo bedre vil du være i stand til å fylle monolog med følelser.
- 5Ikke glem å øve, øve og øve litt mer! Selv om du kanskje få sceneskrekk, er det svært viktig at du kan være komfortabel å trene på monolog foran mennesker. Hvis du virkelig føler deg ukomfortabel i begynnelsen, leste det for ditt kjæledyr, speilbildet ditt i speilet, eller til deg selv på en åpen plass. Til slutt, bør du virkelig prøve å øve for virkelige mennesker i tillegg til regissøren. Be familie og venner til å lytte utgangspunktet.
- 6Pass på å få øyekontakt med publikum, som det gjør dem føler seg som om de er en del av monolog din. Du bør prøve å inkludere folk til å gjøre det virke mer ekte og levende for dem. Tross alt, vil du være å prøve å gjøre inntrykk på dem, og ikke snakke til deg selv eller i det fjerne.
- 7Prøv å holde det ekte hver gang. Hvis du finner din monolog bli kjedelig, enten endre den opp (men holder den samme følelsen), eller ta en liten pause fra å praktisere. Hvis du mener det, mener publikum det.
- 8Til slutt, er du klar! Du har din monolog lært utenat, har praktisert ved hjelp av følelser både med tale og kroppen din, og skal være behagelig å utføre det for folk. Husk at jo flere mennesker du er komfortabel med å se deg, jo bedre vil du sannsynligvis være i stand til å utføre for din audition eller faktiske ytelsen. Lykke til!
Tips
- Prøv tull foran speilet, praktisere ansiktsuttrykk, og scener hvor karakteren din er i. Også prøve å spille noen imaginære scener som karakteren din ville ha gjort daglig (for eksempel hvis du portretterer en tyv fra Ali Baba og de førti røverne, spille en scene hvor du snike rikdommer inn i "Open Sesame" hule.) Disse rollespill kan være så fantasifull som du vil.
- Prøv å unngå ting du kanskje bli fristet til å "leke" med under audition, for eksempel skjerf, lange smykker og lignende. Mange mennesker ønsker å presse eller holde noe når de er nervøse - unngå å gjøre det. Hvis du synes nervøs, kan du bli dømt av direktøren som en person som ikke kan holde hodet kaldt på scenen. Du vil hendene dine skal brukes til mimikk og kroppsspråk, ikke for å klemme din skjerf, klær, eller noe annet (med mindre, selvfølgelig, klemme noe er spesielt nødvendig for formålet ditt monolog).
- Pass på at du har på deg klær som er komfortable og lar deg flytte rundt uten problemer. Vanligvis styremedlemmer foreslår iført heldekkende svarte farger. Grunnen til dette er at hvis du har på deg noe "høyt", så det vil ta bort fra resultatene. Hvis du er iført en mini-skjørt og høye hæler, eller low-rider bukser og en lue som dekker øynene, er disse typer klær ikke kommer til å hjelpe deg for audition din. Du bør være i stand til å gå og bevege kroppen rundt uten noen problemer. Velg løse klær (ikke for løs!) Som ikke vil falle ned eller distrahere deg under audition din. Til slutt, bare innse at du ønsker å gjøre inntrykk og få oppmerksomhet, ikke klærne.
- Vær deg selv, din egen naturlige fungerende evne godt nok!
Advarsler
- Unngå over-gjør det. Når karakteren din blir mer av en karikatur enn en ekte person, er det smertefullt å se og direktøren vil ikke tildele deg en rolle. Dette tegnet skal virke som en levende person til deg i ditt sinn.
- Ikke gjør din tale for fort. Hold det i et jevnt tempo, med nok pauser for å være i stand til å forstå monolog, samt det sentrale punktet i talen din. Gjøre bruk av hull for å øke betydningen av hva du leverer.
- Snakk tydelig og sørg for at publikum kan forstå hva du sier. Hvis de ikke kan forstå ordene, vil følelsene bli ubrukelig.
- Kontroller at du bor i karakter. Hvis du skulle rote opp, ikke skru opp ansiktet ditt eller bryte ned. Bare ligge i karakter, og enten hoppe til neste linje, eller improvisere til du er på et punkt der du kan plukke den opp igjen. Det er derfor det er veldig viktig å huske monolog.
- Selv om noen styremedlemmer tillate en "jukse-ark" (en kopi av monolog din) under selve audition, mange gjør det ikke. Videre er det mye vanskeligere å utføre en følelsesmessig monolog når du holder og leser et stykke papir. Gjør som kutter nesten all kroppsspråk, samt øyekontakt mellom deg og publikum. Dette er grunnen til å huske ditt monologen kan være så gunstig og viktig. Hvis alle andre stirrer på papir deres mens du bruker kroppsspråk, følelser og øyekontakt, du er mye mer sannsynlig å få en bedre rolle, kanskje til og med ledelsen.
- Pass på å velge en monolog som passer den nødvendige tidsbegrensning (hvis du har det). I utgangspunktet, bare sørg for at du ikke utfører en fem-minutters tale når den er bare ment å være ett minutt, eller vice-versa. Videre, hvis du fant en altfor lang tale for en kortere frist, kan du prøve å beskjære det ned. Selv om du bør nok prøve å finne en monolog av riktig lengde for tiden, kan talen egentlig "passer" deg. I så fall er det en god idé å kutte ned talen litt. Men, sørg for at det er greit for deg kutte ned talen (bare i tilfelle av opphavsrettslige spørsmål) før du faktisk gjør det.
Ting du trenger
- Monolog
- Mirror
- Plass å øve
- Målgruppe for praksis