Wkono

Hvordan å lære matematikk

Alle kan lære matte om de er i høyere matematikk på skolen eller bare ute etter å friske opp det grunnleggende. Etter å ha drøftet måter å være en god matte student, vil denne artikkelen lære deg den grunnleggende utviklingen av matematikk kurs og vil gi deg de grunnleggende elementene som du trenger å lære i hvert kurs. Deretter vil artikkelen gå gjennom det grunnleggende for læring aritmetikk, som vil hjelpe både barn i barneskolen og alle andre som trenger å friske opp det grunnleggende.

Trinn

Hvordan å lære matematikk. Møt opp for klassen.
Hvordan å lære matematikk. Møt opp for klassen.

Del 1: nøkler til å være en god matte student

  1. 1
    Møt opp for klassen. Når du savner klassen, må du lære begrepene enten fra en klassekamerat eller fra læreboken. Du vil aldri få så godt av en oversikt fra venner eller fra teksten som du vil fra læreren din.
    • Komme til klassen i tide. Faktisk, kom litt tidlig og åpne din bærbare til rett sted, åpne din lærebok og ta ut kalkulatoren slik at du er klar til å starte når læreren er klar til å begynne.
    • Bare hoppe klassen hvis du er syk. Når du savner klassen, snakke med en klassekamerat til å finne ut hva læreren snakket om og hva lekser ble tildelt.
  2. 2
    Arbeid sammen med læreren din. Hvis læreren arbeider problemer på forsiden av klassen, deretter arbeide sammen med læreren i notatblokken.
    • Sørg for at notatene er tydelig og lett å lese. Ikke bare skrive ned problemene. Også skrive ned alt som læreren sier som øker din forståelse av begrepene.
    • Arbeid noen eksempler på problemer som læreren din innlegg for deg å gjøre. Når læreren går rundt i klasserommet mens du arbeider, svare på spørsmål.
    • Delta mens læreren arbeider et problem. Ikke vent på læreren din til å ringe deg. Frivillig å svare når du vet svaret, og heve hånden for å stille spørsmål når du er usikker på hva som blir undervist.
  3. 3
    Gjør hjemmeleksen din samme dag som den er tildelt. Når du gjør lekser samme dag, begrepene er friske på hjertet. Noen ganger, etterbehandling lekser på samme dag er ikke mulig. Bare sørg for at leksene er ferdig før du går til klassen.
  4. 4
    Gjør en innsats utenfor klasserommet hvis du trenger hjelp. Gå til læreren din i løpet av hans eller hennes friperiode eller i kontortiden.
    • Hvis du har en Math Center på skolen din, og deretter finne ut de timene som det er åpent og gå få litt hjelp.
    • Bli med i en studiegruppe. Gode ​​studiegrupper vanligvis inneholder fire eller fem personer på en god blanding av ferdighetsnivåer. Hvis du er en "C" student i matematikk, deretter delta i en gruppe som har 2 eller 3 "A" eller "B"-studenter, slik at du kan heve ditt nivå. Unngå å bli med en gruppe full av studenter som karakterer er lavere enn din.

Del 2: lære matematikk i skolen

  1. 1
    Begynn med aritmetikk. I de fleste skolene, elevene jobber på aritmetiske løpet av de elementære karakterer. Aritmetikk inkluderer det grunnleggende av addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.
    • Arbeidet med øvelser. Gjør mye av aritmetiske problemer igjen og igjen er den beste måten å få det grunnleggende ned pat. Se etter programvare som vil gi deg massevis av forskjellige matematiske problemer å jobbe med. Også, så for tidsbestemt øvelser for å øke hastigheten.
    • Du kan også finne aritmetiske øvelser på nettet, og du kan laste aritmetiske apps på din mobile enhet.
  2. 2
    Utvikle seg til pre-algebra. Dette kurset vil gi de byggeklossene som du trenger for å løse algebra problemer senere.
    • Lær om brøker og desimaltall. Du vil lære å legge til, trekke fra, gange og dele både brøker og desimaltall. Angående fraksjoner, vil du lære hvordan du kan redusere fraksjoner og tolke blandede tall. Angående desimaler, vil du forstå sted verdi, og du vil være i stand til å bruke desimaler i ord problemer.
    • Studier forholdstall, proporsjoner og prosenter. Disse begrepene vil hjelpe deg å lære om å lage sammenligninger.
    • Introduser deg selv til grunnleggende geometri. Du vil lære alle figurene samt 3D-konsepter. Du vil også lære begreper som areal, omkrets, volum og areal, samt informasjon om parallelle og vinkelrette linjer og vinkler.
    • Forstå noen grunnleggende statistikk. I pre-algebra, omfatter innføring i statistikk for det meste grafikk som grafer, scatter plott, stilk-og-blad plott og histogrammer.
    • Lær algebra grunnleggende. Disse vil inneholde begreper som løse enkle ligninger som inneholder variabler, lære om egenskaper som distributive eiendommen, grafisk enkle ligninger og løse ulikheter.
  3. 3
    Avansere til algebra jeg. I det første året av algebra, vil du lære om de grunnleggende symboler som er involvert i algebra. Du vil også lære å:
    • Løse likninger og ulikheter som inneholder variabler. Du vil lære å løse disse problemene på papir, samt hvordan man kan løse dem ved grafisk fremstilling.
    • Takle ord problemer. Du vil bli overrasket over hvor mange hverdagslige problemer som du vil møte i fremtiden innebære evnen til å løse algebraiske ord problemer. For eksempel, vil du bruke algebra for å finne ut den renten som du tjener på din bankkonto eller på dine investeringer. Du kan også bruke algebra for å finne ut hvor lenge du må reise basert på hastigheten på bilen din.
    • Arbeid med eksponenter. Når du begynner å løse likninger med polynomer (uttrykk som inneholder både tall og variabler), må du forstå hvordan du bruker eksponenter. Dette kan også omfatte arbeid med vitenskapelig notasjon. Når du har eksponenter ned, kan du lære å legge til, trekke fra, gange og dele polynomiske uttrykk.
    • Løs torg og kvadratrøtter. Når du mestrer dette emnet, vil du ha perfekte kvadrater av mange tall i minnet. Du vil også kunne arbeide med ligninger som inneholder kvadratrøtter.
    • Forstå funksjoner og grafer. I algebra, vil du virkelig komme inn grafiske ligninger. Du vil lære å beregne stigningstallet for linje, hvordan å sette ligninger i point-skråningen form, og hvordan du beregner x-og y-avskjærer av en linje ved hjelp av skråningen-skjæringspunkt skjemaet.
    • Finne ut systemer av ligninger. Noen ganger får du to separate likninger med både x-og y-variabler, og du må løse for x eller y for begge ligninger. Heldigvis, vil du lære mange triks for å løse disse ligning inkludert grafer, substitusjon og tillegg.
  4. 4
    Kom inn i geometri. I geometri, vil du lære om egenskapene til linjer, linjestykker, vinkler og former.
    • Du vil huske en rekke teoremer og corollaries som vil hjelpe deg å forstå reglene for geometri.
    • Du vil lære å beregne arealet av en sirkel, hvordan bruke Pythagoras 'læresetning og hvordan du kan regne ut forholdet mellom vinkler og sider av spesielle trekanter.
    • Du vil se mye av geometri på fremtidige standardiserte tester som SAT, ACT og GRE.
  5. 5
    Ta på algebra II. Algebra II bygger på begrepene som du lærte i Algebra jeg, men legger mer komplekse emner som kvadratiske likninger og matriser.
  6. 6
    Takle trigonometri. Du vet ord av trig: sinus, cosinus, tangent, osv. trigonometri vil lære deg mange praktiske måter å beregne vinkler og lengder av linjer, og disse ferdighetene vil være uvurderlig for folk som går inn i konstruksjon, arkitektur, ingeniørfag eller oppmåling.
  7. 7
    Stol på noen beregning. Matematikk kan høres skremmende, men det er et fantastisk verktøy brystet for å forstå både oppførselen til tall og verden rundt deg.
    • Kalkulus vil lære deg om funksjonene og om grenser. Du vil se atferd eller en rekke nyttige funksjoner, inkludert e ^ x og logaritmefunksjoner.
    • Du vil også lære hvordan du skal beregne og jobbe med derivater. Et første deriverte gir deg informasjon basert på skråningen av en tangenten til en ligning. For eksempel, et derivat forteller deg hastigheten som endrer seg noe i en ikke-lineær situasjon. Et annet derivat vil fortelle deg om en funksjon er økende eller avtakende langs en bestemt intervall, slik at du kan bestemme concavity av en funksjon.
    • Integraler vil lære deg hvordan du skal beregne arealet under en kurve samt volum.
    • Videregående skole kalkulus ender som regel med sekvenser og serier. Selv om elevene ikke vil se mange programmer for serien, de er viktig for folk som går på å studere differensiallikninger.

Del 3: matematiske grunnprinsipper - ess noen tillegg

  1. 1
    Begynne med "1" fakta. Tilsetning av 1 til en rekke tar dere til det neste høyere nummeret på antall linje. For eksempel, 2 + 1 = 3.
  2. 2
    Forstå nuller. Ethvert antall tilsatt til null er lik det samme tall, fordi "null" er det samme som "ingenting".
  3. 3
    Lær dobles. Dobler er problemer som involverer å legge to av samme nummer. For eksempel, 3 + 3 = 6 er et eksempel på en ligning som involverer dobles.
  4. 4
    Bruk kartlegging for å lære om andre tillegg løsninger. I eksempelet nedenfor, lærer du gjennom kartlegging hva som skjer når du legger 3 til 5, 2 og 1. Prøv på "Add to" problemer på egen hånd.
  5. 5
    Gå utover 10. Lær å legge tre tallene sammen for å få et nummer større enn 10.
  6. 6
    Legg større tall. Lær om omgruppering 1s inn i 10s plass, 10s inn i 100s sted, etc.
    • Legg tallene i høyre kolonne først. 8 + 4 = 12, som betyr at du har en 10 og to 1s. Skriv ned to under 1s kolonnen.
    • Skriv en over 10s kolonnen.
    • Legg til 10s kolonne sammen.

Del 4: matematiske grunnprinsipper - strategier for subtraksjon

  1. 1
    Begynn med "baklengs en." Trekke en fra en rekke tar deg bakover ett nummer. For eksempel 4-1 = 3.
  2. 2
    Lær dobler subtraksjon. For eksempel, legger du den dobler 5 + 5 for å få 10. Bare skrive ligningen bakover for å få 10-5 = 5.
    • Hvis 5 + 5 = 10, så 10-5 = 5.
    • Hvis 2 2 + = 4, deretter 4 - 2 = 2.
  3. 3
    Pugg faktum familier. For eksempel:
    • 3 + 1 = 4
    • 1 + 3 = 4
    • 4 - 1 = 3
    • 4 - 3 = 1
  4. 4
    Finn de manglende tallene. For eksempel ___ + 1 = 6 (svaret er 5).
  5. 5
    Pugg subtraksjon fakta opptil 20.
  6. 6
    Praksis å trekke en-sifrede nummer fra to-sifrede nummer uten låneopptak. Trekk fra tallene i 1s kolonne og få ned tallet i 10s kolonnen.
  7. 7
    Øv sted verdi å forberede seg trekke med låneopptak.
    • 32 = 3 10s og 2 1s.
    • 64 = 6 10s og fire 1s.
    • 96 = __ 10s og __ 1s.
  8. 8
    Trekke med låneopptak.
    • Du ønsker å trekke fra 42-37. Du starter ved å prøve å trekke fra 2 - 7 i 1s kolonnen. Men det betyr ikke fungerer!
    • Låne 10 fra 10s kolonne og sette den inn i 1s kolonnen. I stedet for 4 10s, har du nå tre 10s. I stedet for to 1s, har du nå 12 1s.
    • Trekker du 1s kolonne først: 12-7 = 5. Deretter sjekk 10s kolonnen. Siden 3 - 3 = 0, trenger du ikke å skrive 0. Svaret er fem.

Del 5: matematiske grunnprinsipper - beherske multiplikasjon

  1. 1
    Starter med 1s og 0s. Ethvert antall ganger 1 er lik seg selv. Et ubegrenset antall ganger null er lik null.
  2. 2
    Pugg multiplikasjonstabellen.
  3. 3
    Øv ensifrede multiplikasjon problemer
  4. 4
    Multiplisere to-sifrede tall ganger en-sifrede tall.
    • Multipliser nederst til høyre nummer ved øverst til høyre nummer.
    • Multipliser høyre tallet med venstre nummer.
  5. 5
    Multiplisere to to-sifrede nummer.
    • Multipliser nederst til høyre nummer ved øverst til høyre og deretter øverst til venstre tall.
    • Skift den andre raden ett siffer til venstre.
    • Multipliser nedre venstre tallet med øverst til høyre og deretter øverst til venstre tall.
    • Legg kolonnene sammen.
  6. 6
    Formere seg og omgruppere kolonnene.
    • Du ønsker å multiplisere 34 x 6. Du starter ved å multiplisere 1s kolonne (4 x 6), men du kan ikke ha 24 1s i 1s kolonnen.
    • Hold fire 1s i 1s kolonnen. Flytt 2 10s 10s over til kolonnen.
    • Multipliser 6 x 3, noe som tilsvarer 18. Legg de 2 som du båret over, noe som vil tilsvare 20.

Del 6: matematiske grunnprinsipper - discover divisjon

  1. 1
    Tenk på divisjonen som det motsatte av multiplikasjon. Hvis 4 x 4 = 16, deretter / 16 4 4 =.
  2. 2
    Skriv ut din divisjon problem.
    • Dele antall til venstre for symbolet divisjon, eller den divisoren, inn i det første tallet under divisjonstegnet. Siden 6/2 = 3, vil du skrive tre på toppen av divisjonen symbol.
    • Multipliser antall på toppen av divisjonen symbol av divisor. Ta produktet down under det første nummeret under divisjon symbol. Siden 3 x 2 = 6, så vil du få en seks ned.
    • Trekk fra de to tallene du har skrevet. 6 - 6 = 0. Du kan la 0 blank også, siden du vanligvis ikke starte et nytt nummer med 0.
    • Ta med andre tall som er under divisjon symbol ned.
    • Dele antall som du brakt ned av divisor. I dette tilfellet, 8/2 = 4. Skriv 4 på toppen av divisjonstegnet.
    • Multipliser øverst til høyre tallet med divisor og bringe antallet ned. 4 x 2 = 8.
    • Trekk fra tallene. Den endelige subtraksjon er lik null, noe som betyr at du er ferdig med problemet. 68/2 = 34.
  3. 3
    Konto for rester. Noen divisors vil ikke dele likt inn andre tall. Når du er ferdig med den endelige subtraksjon, og du har ingen flere tall for å få ned, så det endelige antallet er din resten.

Tips

  • Matematisk er ingen passiv aktivitet. Du kan ikke lære matematikk ved å lese en lærebok. Bruke elektroniske verktøy eller regneark fra læreren din til å praktisere problemer før du forstår begrepene.

Advarsler

  • Ikke bli avhengig av en kalkulator. Lær å løse problemene for hånd slik at du forstår steg-for-steg prosess.

Ting du trenger

  • Blyant
  • Paper