Som en høyskole student, vil essays være relativt vanlig. Du kan være i stand til å være selektiv om professorer for en stund, men på et tidspunkt vil du møte en professor som krever at elevene skrive essays. Å være flink til å sette et godt essay sammen kan være forskjellen mellom en D og en A.
Trinn
- 1Legg ut en grunnleggende oversikt over hva essayet er ment å gjøre. Still spørsmål i timene for å finne ut om det er noen utenfor grensene kilder. Skriv ned eventuelle skisserer du ble gitt av professor, samt anbefalinger om hvilke kilder som er akseptable etter at professor. (Kildene tillates av en professor kan ikke tillates av en annen, behandle hver klasse som et unikt kurs med unike krav.)
- 2Forskning på emnet, og prøve å få materiale som er fra etablerte kilder (universiteter, osv..) Prøver å ikke bli altfor vill i off topic forskning. Når forskning for et essay, trenger du ikke å bli trukket godt off topic inn materiale som du ikke kan bruke. Være klar over hvor materialet du leser er fra, da det kan være materiale som høres helt gyldig, men har ikke noe grunnlag i beviselig faktum, eller kan være fra en kilde som ikke anses som gyldig av professoren.
- 3Når du har forskningen gjort og tror du har nok til å fullføre essay, finn fem flere artikler som kan sikkerhetskopiere poenget ditt. Dette gir deg en god mengde materiale å trekke utdrag av fakta fra å bedre forsvare poenget ditt.
- 4Nå er det på tide å begynne skriveprosessen. Få en penn, litt papir, og papir utskrifter av dine kilder. Grunn til å skrive det i papirform med papir kilder er at du kan spre materialet ut på et bord, og vil tillate deg å se om en kilde konflikt med en annen, hvis man Artikkelen sier en faktisk bedre enn en annen, etc.
- 5Tegn et enkelt kart som lar deg, på et øyeblikk, flyt fra idé til idé, plassere den første idé du vil ha presentert i begynnelsen, og følgende ideer plassert i den rekkefølgen du vil at de skal vises i essayet. Dette vil tillate deg å se hva utviklingen av essayet vil være som du skriver det. Gjør det ganske ryddig fordi du vil bruke den i hele resten av essay prosessen.
- 6Som du kompilere den første utkast av essayet, ikke legger mye vekt på skrivemåten av kompliserte ord, eller kresen tegnsetting, bare få de grunnleggende ideene nevnt på en måte som du både kan forstå senere og utvide. Det første utkastet er stedet å få en svært generell layout kommer som vil tillate deg å se hva det endelige produktet vil se ut.
- 7Når du har et første utkast som setter alle ideer du ønsker å innlemme i essayet på papir, og føler at du er forberedt på å gjøre et nytt utkast, ta en 15 minutters pause fra arbeidet. Prøv å ikke tenke på essay i pausen. Hvis du vil ha en matbit, gå for det.
- 8Kom tilbake og refererer til essay kartet først. Bruk den til å akklimatisere deg med hva du skal skrive, og i hvilken rekkefølge du har tenkt å skrive den.
- 9Kom deg ut pennen og begynne å sette diverse brikkene på plass akkurat som et puslespill. Prøv å danne setninger som, mens de ikke kan være riktig fra et grammatisk ståsted, lar de deg til å få ideer på papiret i mer detalj enn i det første utkastet. Hold det første utkastet nær og bruk dem ofte. På slutten av denne skriveprosessen bør du ha et essay som tydelig angir på toppen hva essayet handler om, og utdyper derfra. Inkludere kildehenvisninger når de er relevante, og at ryggen opp teksten du setter den med.
- 10Ta en ti minutters pause, tømme tankene og prøve å ikke tenke på essayet. Du ønsker å gå tilbake til bordet med den tankegangen at det neste utkastet må være en mer polert form av den forrige, ikke en forlengelse av det, ikke en "fine tuning" av den forrige.
- 11Den neste utkast bør være skrevet for å rydde opp i dårlig setningsstruktur, får tegnsetting jobbet ut, og prøve å gjøre noen av de vage ideer mer konkret. Hvis det er noen elementer som du har unnlatt å inkludere, nå er det på tide å jobbe dem i. Prøv å gjøre det ser ut som de hører hvor de ender opp, ikke som de var crammed i fordi de ble glemt inntil den tredje utkast. Prøv å gjøre stykket flyt fra idé til idé jevnt og rent.
- 12Den endelige skriving bør direkte følge den forrige, og burde fikse alle problemene med de tidligere utkast. Får setningsstruktur spikret, og sørge for at alle ideer er vel oppgitt og godt plassert i stykket. Hvis noe føles som det er behov for "tuning" dette er siste mulighet. Få et tydelig skrevet og godt uttalt essay på papir som, hvis overlevert til noen med bare litt kunnskap om emnet, kunne forstås uten for mange spørsmål. Pass på å bruke lett-å-lese skrivekunst at du ikke må studere for å finne ut hva du mente. Dessuten er dette tiden for å justere klønete formulert frasering.
- 13Les stykket, og ser spesielt for setninger som ikke synes å fungere godt som de er skrevet, for uttalelser som kan være mer egnet andre steder i stykket. Ved hjelp av en rød penn, skrive ned notater i margen, avklare uttalelser, riktig rekkefølge-of-ord, og prøver å polere essay til perfeksjon.
- 14Gå til datamaskinen, og skriv det opp. Dette er den første skrevet utkast. Prøv å gjøre det høres bra ut, flyt godt, og gir klart uttrykk for hva du har å si.
- 15Skriv ut essayet, og lese den, prøver å være så kresen som du kan. Gå over den med en fintannet kam, og finne noen og enhver svakhet. Rette eventuelle problemer og skriv opp den endelige kopien, som vil bli overlevert i.
Tips
- Sette inn topp-og bunntekst med ditt navn og klasse, dette hjelper alltid å identifisere deg.
- Prøv å inkludere referanser til dine kilder hele ordren, ikke bare alle på den første, eller alt på slutten. Prøv å strø dem fra start til slutt, slik at stykket virker polert og godt gjennomført.
- Unngå kjøre på setninger.
- Kommunisere med professor ditt og prøve å eliminere forvirring. Noen professorer foretrekker å være ganske tvetydig om detaljene, men du må vite hva som forventes. "A Short Essay" til professor Marks kan være tre sider, til professor Henry tre sider kan være nesten nok for introduksjoner. Hver pedagog har et bestemt sett av forventninger, og du trenger å vite dem til å møte og overgå dem.
- Hold det enkelt, unngå wordiness.
- Analyser dine referanser. Hvis kilden ble funnet på nettet, ser stedet ut som det ble skapt av en profesjonell, eller en fan-boy? Professorene har vært kjent for å sjekke dine kilder, spesielt hvis klassen hadde et høyt frafall som har åpnet for mer fritid. Det er en dødsdom for studenten som sender en referanse link som ser ikke ulikt Spongebob i farger og modenhet!
- Professorer elsker sidetall, spesielt hvis dokumentet er lang. De beste steder er dødpunkt på bunnen, og høyre side nederst.
- Ikke overdriv med blomstrende ord. Begrepet 'lys' betyr det samme som "lysstyrke", men sistnevnte kan forlate deg høres ut som noen som prøver å skjule dårlig forskning bak en god synonymordbok.
- Ikke bekymre deg for mye i de tidlige stadier om setningsstruktur eller grammatikk. Bare få de viktigste ideer på papir og i noen likhet i orden. Ofte gjør det ferdige produktet ikke ligner det første utkastet, andre ganger, første utkast og endelige produktet skiller seg bare i mindre grad. Det er en beslutning om å bli gjort av forfatteren. Bruk det første utkastet som bare en måte å få alle dine ideer og poeng i ett format, deretter arbeide med organisering og renhold i revisjonsprosessen (2 utkast, 3).
Advarsler
- Ikke vent til kvelden før fristen til å begynne å jobbe på den. For å produsere en klar, konsis og effektiv essay, kan du lett tilbringe seks timer eller mer. For hvert hjørne du kuttet, kan du meget vel være å senke karakteren med en halv brev!
- Plagiat er en suspensjon lovbrudd i de fleste høgskoler / universiteter. Du finner en artikkel på nettet som sier nøyaktig hva du ønsker å si, kan du ta disse ideene, sette dem inn i dine egne ord, og resirkulere dem. Du kan ikke kan> copy-paste ord for ord. Ideelt sett er det best å utvikle materiale fra kilder i stedet for pre-skriftlige dokumenter. Ikke to professorer holder de samme presise standarder for hva som er og ikke er plagiat, så når det tviler, klippe den delen ut og gjøre det fra grunnen av med dine egne kilder!