Har en grunnleggende idé for en historie, men vet ikke hva jeg skal gjøre nå? Det finnes en rekke artikler som forteller deg hvordan du skal skrive når du har en tomt, eller hvordan å utvide tomten når du har skjelettet. Men hva gjør du hvis du ikke har noe, men ideen? Denne artikkelen vil hjelpe deg med å tegne ut en historie fra begynnelse til slutt, enten det er en barnebok bildebok eller en syv-del episke serien.
Trinn
- 1Få en idé. Hvis du har en lur et eller annet sted, great! Hvis ikke, brainstorm, eller tankekart, eller gjøre en av de mange andre tanke-generering øvelser som kan bli funnet på nettet. Du trenger ikke å gjøre det en historie helt ennå, men du trenger en vag idé. Det kan starte med noe: en setning, et ansikt, et tegn, eller en situasjon, bare så lenge det er spennende og inspirerende for deg.
- 2Gjør din idé til en idé for en historie. Dette er det høyt nivå bue av historien. Hvis du er kjent med Snowflake Method, eller andre top-down metoder for idé produksjon, da vil du være kjent med dette trinnet. Så, hvordan du slår en vag forestilling om en jente med mørke øyne inn i en historie idé? Først forstå at historiene er om to ting: karakterer og konflikter. Jada, det er andre ting i det, som tema og innstillingen og POV og whatnot, men i hjertet av hver fortelling, er det tegn med en konflikt. Så la oss ta vår mørke-eyed girl. Nå begynner vi å spørre oss selv spørsmål, med det mål å skape en karakter med en konflikt. Hvem er hun? Hva vil hun? Hva står i veien for henne å få det? Når du har en karakter med en slags konflikt, har du en historie idé. Skriv den ideen ned.
- 3Gjør din idé til en historie plot. Nå, her kommer den vanskelige delen. Du har et høyt nivå idé for en historie, men hvordan slår du det inn i et plott? Du kan, selvfølgelig, bare begynne å skrive og se hvor det tar deg, men hvis du følte ingen tilbøyelighet til å gjøre det, er det tvilsomt at du ville være å lese denne artikkelen i første omgang. Du vil at tomten. Så her er hva du gjør: du kommer opp med avslutningen først.
- 4Ja, det er riktig, slutten. Blir vår dark-eyed girl hennes mann? Eller gjør hun mister den rike dama? Kom opp med din slutter først, og hvis det ikke gnist noen plottepunkter i seg selv, og deretter fortsette å lese på.
- 5Tenk om dine tegn. Nå, du har en konflikt, du har tegn, har du en begynnelse situasjon og en slutt situasjon. Hvis du fortsatt trenger hjelp til å finne en tomt, så det du trenger å gjøre nå er å tenke på karakterene dine. Flesh dem ut. Gi dem venner, familier, arbeidsplasser, historier, livsforvandlende opplevelser, behov og ønsker.
- 6Bygg plottpunkters. Nå som du har dine tegn og slutten av din historie, hva du gjør for å bygge plottpunkters utgangspunktet spille The Sims. Du tar dine karakterer, sette dem i deres verden, og se dem samhandle. Sørg for å ta notater. Kanskje en av dem får det stor kampanje. Kanskje vår dark-eyed girl konkurrerer i et svømming konkurranse med de rike drittunge. Kanskje hennes beste venn finner ut at hun aldri har gitt opp at knuse. Bare komme opp med ideer til hva de kan gjøre for å påvirke deres verden, og hva deres verden kunne gjøre for å påvirke dem.
- 7Passer dine plottepunkter inn i en historie arc. Her kommer den morsomme delen. Nå kommer litt kjennskap til historien strukturen i nyttig her. For vårt formål, er Freytag analyse sannsynligvis mest nyttig. Historier har fem deler:
- Exposition - karakterens normalt liv, opp til det punktet av "eggende hendelse" som skyver dem inn i konflikten.
- Rising Handling - konflikter, kamper, og fallgruver som tegnet ansikter mens du prøver å oppnå sine mål. I tre handling struktur, andre akt, og vanligvis meatiest del av historien.
- Klimaks - den viktigste delen! Punktet der alt virker mulig eller umulig, og tegnet må bestemme om du vil gå for seier eller ta en grasiøs fiasko. Vendepunktet i historien hvor konflikten kommer til et hode.
- Falling Handling - hvordan ting utvikler seg etter klimaks, vinner helten eller taper, er alle løse tråder bundet opp, som fører til...
- Denouement - en ny balanse, normalt liv igjen, men annerledes (eller kanskje ikke så forskjellig) fra "normalt liv" av karakterens utstilling.
- 8Plassere disse potensielle plottpunkters du kom opp med et sted på buen, arbeider enten bakover eller forover. Din slutt faller trolig inn i Falling søksmålet eller denouement scenen, men hvis du er god (eller heldig) du kan ha kommet opp med Climax stedet. Hvis du ikke har Climax selv, tenk på den oppløsningen du ønsker, og tenke på hendelsen som ville være nødvendig for å skape den. Alle ting som fører opp til den hendelsen fra begynnelsen er Rising handling. Alle ting som følge av denne hendelsen er Falling handling. Og alle ting som ikke passer inn i det ene av de to kategoriene ikke bør brukes i historien din, med mindre det er i en side plot.
- 9Endre rundt eller sanere tomten din, så det er nødvendig. Nå bør du ha en gjennomførbar plot. Det kan ikke være innviklet, kan det ikke være pen, men du har nok til å begynne å jobbe med. Når du bestemmer deg for hvilke scener beste illustrere en kjede av hendelser som fører opp til Climax, kan du bestemme at du ønsker å endre dem rundt, eller selv endre Climax. Dette er greit. Skriving er en kreativ prosess, og slike ting er aldri pent kuttet og tørket!
Eksempel på utdrag
Tips
- Husk at en tomt dannet fra din karakters motivasjon. Lagt mye vekt på etablering av din karakter før du har tenkt på å sette på noen viktig hendelse i historien. Hvis du ikke har utviklet din karakters personlighet, hvordan har du tenkt å vite hvordan de vil reagere på visse hendelser i historien?
- Hvis du skriver den type historie som trenger en skurk, gi dem en motivasjon. Når du har tenkt på dette, vil det være lettere å komme opp med et plott.
- Få en balanse med følelser i historien. Hvis du skriver en tragedie, inkludere noen humor i den. Hvis du skriver en historie med en perfekt lykkelig slutt inkluderer en bit av tragedie sted.
- Sett deg inn tegnene sko, hva ville de si? Hva ville de gjøre eller hvordan de ville reagere? Stedet for å svare som om det er deg (fordi det ikke slå ut i en svært overbevisende tegn) svar i karakter. Også, når sporet, må du tempoet selv fordi hvis du bare har dramatisk hendelse etter dramatisk dersom det blir kjedelig og repeterende, vil du leseren til å bli overrasket. Når du legger følelser, må du vise et spekter av følelser fordi som mennesker våre følelser er som berg-og dalbaner, og vi føler ikke det samme for år etter år, gjør vi? Vi føler glad noen ganger og opprørt på andre, så må du vurdere din tegn menneskeheten også.