Wkono

Hvordan du kan forbedre dine ferdigheter

Folk har alltid sagt du er en "god" forfatter, og du har tenkt å bli en selv. Kanskje den neste Annie Proulx, eller den neste David Foster Wallace? For å komme dit, må du være stor, ikke bare god.

Det tar mye av praksis, selvfølgelig, men det finnes måter du kan forbedre og bli forfatter du ønsker å være. Vi vil dele noen tips med deg, og kanskje en dag noen vil strebe etter å bli den neste deg!

Trinn

Hvordan du kan forbedre dine ferdigheter. Plukk opp en god bok.
Hvordan du kan forbedre dine ferdigheter. Plukk opp en god bok.

Metode en: konsumere det skrevne ord voraciously

  1. 1
    Plukk opp en god bok. "Hvordan vil det gjøre meg til en bedre forfatter?" du lurer på. Ved å utdanne deg selv i verdens og ord av forfattere som har gitt oss noen av de mest overbevisende historier og karakterer, vil du utvikle en følelse av hva som er mulig.
    • Du vil bli mer oppmerksom på verden rundt deg, både den virkelige verden, og verdens som bare eksisterer i ditt indre øye, takket være forfatterens gaver.
    • Du vil bli utsatt for tanker og ideer som kanskje ikke har ellers skjedd til deg, sender tankene på nye veier å utforske.
    • Du vil lære nye måter å presentere narrative beskrivelser gjennom bruk av symbolikk eller bokstavtro. Prøv å sammenligne ulike forfatterens tilnærminger til samme emne for å se hvordan de er like, og hvordan de skiller seg. For eksempel er Tolstojs Death of Ivan Ilych, og Hemingway snøen på Kilimanjaro.
    • Du vil se åpne linjer som gjør det krystallklart hvorfor "Det var en mørk og stormfull natt" er en så fryktelig klisjé. Sammenlign disse lignende vær-relaterte åpning linjer:
      • "Det var en lys kald dag i april, og klokkene var slående tretten." - 1984 av George Orwell. Det er ikke mørkt, og heller stormfull eller natt. Men du kan fortelle helt fra starten noe ikke er helt riktig i 1984.
      • "Himmelen over havnen var fargen på tv, innstilt til en død kanal." - Neuromancer, av William Gibson, i samme bok som ga oss ordet "cyberspace". Dette ikke bare gir deg værmelding, det gjør det på en slik måte at du umiddelbart plassert i sin dystopiske verden.
      • "Det var dagen min bestemor eksploderte." - The Crow Road, etter Iain Banks. OK, det er ikke om været, med mindre vi snakker om regner bestemor biter, men som en åpning linje virkelig det griper din oppmerksomhet.
      • "" Det var den beste av tider, var det den verste av ganger, var det en alder av visdom, var det en alder av dårskap, det var den epoken av tro, var det den epoken av vantro, var det en tid med lys, var det en tid med mørke, det var håpets vår, var det vinter av fortvilelse, vi hadde alt før oss, hadde vi ingenting før oss, var vi alle går direkte til himmelen, ble vi alle kommer direkte den andre veien -kort sagt, var perioden så langt som den nåværende perioden, som noen av sine mest bråkete myndigheter insisterte på at det blir mottatt, for godt eller ondt, i superlativ grad av sammenligning bare. "- A Tale of Two Cities, av Charles Dickens. Været, dekket følelser, fordømmelse og fortvilelse-Dickens det hele med en åpning linje som etterlater leseren klar for alt.
  2. 2
    Delta på lokale teateret regelmessig. Ja, ser et skuespill er passiv-aktig TV eller på kino-og det er ikke en bit av å lese involvert. Men det vil brann fantasien din på måter du kanskje ikke forventer.
    • Mer enn en film noensinne kan bli, er en teaterforestilling som ord kommer til liv, med bare regissørens tolkning og skuespillerens levering som filtre mellom forfatterens penn og ørene.
    • Stykket er tingen, levert av virkelige mennesker bare føtter foran deg, og du vil bli utsatt for forfatterens ideer i mye mer intime og umiddelbare måter.

Metode to: skrive voluminously

  1. 1
    Kjøp en bærbar PC. Ikke bare noen bærbare, men en god solid en du kan ta med deg nesten hvor som helst, når som helst, fordi ideer skje hvor som helst, når som helst, og du vil være i stand til å fange opp disse ideene, flyktige som de er, før de flykte du liker den drømmen du hadde den andre natten om... eh... det var... eh... vel det var veldig bra på den tiden!
    • Skriv ned alle ideer som kommer til deg: undertekster, emner, figurer, situasjoner, noe som vil gnist fantasien senere når du er klar.
    • Hold denne bærbare (og en penn eller blyant) rundt til alle tider, og vie dette en notatbok for ideer bare, selv om du foretrekker å skrive dine historier ut i longhand først, som noen forfattere pleier å gjøre. Hvis det er tilfelle, får en annen bærbar PC for din historie. Hvis du har flere historier, har en bærbar PC for hver.
    • Etter å ha en idé bok fylt med inspirasjon vil være uvurderlig, både i nær fremtid, og en dag, nedover veien, når du trenger en kreativ spark i buksene. Når du fyller den opp, sette en merkelapp på det med datoen rekkevidde og noen generelle merknader, slik at du kan se tilbake på det som trengs.
  2. 2
    Velg et tema og begynne å skrive. Temaet i seg selv ikke betyr noe-ideen er å skrive. Og skrive. Og skrive litt mer.
    • Legg ut generell bue av historien. Det trenger ikke å være komplisert, bare en måte å få hodet rundt retning av tomten. For eksempel den klassiske Hollywood story line: møter gutt jente, gutt får jente, mister gutt jente, gutt får jenta tilbake igjen. (De jage scener er lagt til senere.)
  3. 3
    Skriv en disposisjon. Utvide din grunnleggende bue, ved seksjon slik at du kan begynne å kjøttet ut din historie, fyller den med minst hovedpersonene, steder, tidsperiode, og humør.
    • For eksempel bruker vår "Hollywood" bue, kan du ha en disposisjon som dette (tilgi klisjeene-dette er bare et eksempel):
      • Gutt møter jente. Mid-20s. De har satt sammen et fly, internasjonale fly, kommer til Paris. Han er vanlig, litt kjedelig, smart, men ikke verdslig. Han planla denne turen for et år. Hun er pen, men tøff og street-smart, og veldig vittig. Planlagt denne turen i morges.
      • Gutt får jente. I Paris, bestemmer de seg for å tilbringe dagen å komme over jetlag og sightseeing. Hun overbeviser ham til å følge henne. De turnere rundt nipper kaffe, spise baguetter og ost, vindu butikk. Hun forteller om hvordan hennes far har falt på harde tider på grunn av en samvittighetsløs venture kapitalist som avsluttes farens virksomhet. Gutten sier ingenting om sin far, men vet at hans far er fyren som ødela farens liv. Senere, bestemmer de seg for å spise middag, der de innser at de tiltrukket av hverandre, og romantikk oppstår.
      • Gutt mister jente. Over en romantisk frokost, finner jenta ut guttens far er fyren som satte hennes far ut av business. Sint over å bli brukt av gutten, kaster hun ham ut på balkongen i hans undertøy (1st floor-ingen skade), kaster sin åpne kofferten etter ham.
      • Alt dette skjer i første kvartal av historien.
      • Gutt får jenta tilbake. Jente blir kidnappet, gutt Braves kuler og barroom brawls å redde henne. I mellomtiden er hans far arrestert på korrupsjonsanklager, og styrets tildelinger kontroll av selskapet til gutten. Gutt redder også hennes fars virksomhet ved å kansellere foreclosure. De to fly inn i solnedgangen sammen, tilbake til Europa og sitt nye liv.
    • Merk at i en disposisjon som dette, vil du oppdage at av de fire seksjonene, vil den siste tar opp mesteparten av historien. Når du har en del av en disposisjon som vil ta mer enn noen få ord for å beskrive, lage en sub-outline å bryte den delen i håndterbare deler.
  4. 4
    Skriv det første utkastet. Du er nå klar til å starte "slurvete kopi", ellers kjent som den første utkast! Ved hjelp av din disposisjon, kjøttet ut karakterene og narrative.
    • Du vil finne deg selv å lage nye karakterer som du skriver. Hold litt plass i historien din bærbare for å legge til tegn, og hva som gjør dem hvem de er. Gi hver av dem en liten historie av sine egne, og selv om du ikke legger til at info inn i historien, vil det gi en følelse av hvordan din karakter kan handle i en gitt situasjon.
    • Ikke vær redd for å hoppe rundt. Hvis du plutselig har en strålende idé om hvordan du løser en situasjon nær slutten, men du er fortsatt på kapittel 1, skriv det ned! Aldri la en idé gå til avfall.
  5. 5
    La din historie veilede deg. Husk, dette er det første utkastet. La din historie har sitt å si, og du kan finne deg selv på vei til uventet, men svært interessante retninger. Du er fortsatt direktør, men holde åpent til inspirasjon.
    • Når du sitter fast, spør deg selv: "Hva ville Kurt Vonnegut (eller din favoritt forfatter) gjøre?"
  6. 6
    Fullfør den første utkast. Ikke bli fanget opp i fine tuning ting ennå, bare la historien utspille seg på papir. Hvis du skjønner, 2/3 av veien gjennom historien, at hun er virkelig ambassadør til Dubai, gjør et notat, og avslutte historien med henne som ambassadør, men ikke gå tilbake og begynne på nytt å skrive sin del til du er ferdig med det første utkastet.
  7. 7
    Skriv det igjen. Første utkast, husker du? Nå kan du komme til å skrive det fra begynnelsen, denne gangen vite alle detaljene i historien som vil gjøre figurene dine mye mer ekte og troverdig. Nå vet du hvorfor han er ombord i flyet, og hvorfor hun er kledd som en punk. De er begge kjører vekk fra noe om deres liv, og det er det som trekker dem sammen.
    • Skriv det gjennom til slutt. Innen du er ferdig med det andre utkastet, vil du ha all informasjon om din historie, dine karakterer, hovedhandlingen, og subplot definert.
  8. 8
    Les historien din. Nå som du er ferdig med det andre utkastet, er det på tide å lese den. Dispassionately, hvis mulig, slik at du kan i det minste prøve å være objektiv. Del det med et par betrodde venner som mener du respekterer.
  9. 9
    Skriv det endelige utkastet. Bevæpnet med notater fra lesing historien, pluss notater av dine venner eller utgivere, gå gjennom din historie en gang til, sluttføre som du går. Binde opp løse tråder, løse konflikter, eliminere eventuelle tegn som ikke legger til historien.
  10. 10
    Kjøp en bærbar PC. Ja, du nettopp ferdig med en episk roman, og du føler deg flush med suksess. Nå er det på tide å skrive den neste romanen, fordi du er "i sonen", og blir bedre med hvert ord.
    • Jo mer du skriver, jo mer du øver noen ferdigheter-jo bedre vil du få på det. Se deg på bokhyller!

Tips

  • Les bøker, aviser og magasiner for å hjelpe deg å finne interessante fakta du kan bruke i å skrive.
  • Bare ha det gøy mens du skriver. Skriving bør ikke være tortur, er det en ferdighet.
  • Lærere beundrer mennesker som jobber hardt i stedet for racing å fullføre essay i siste øyeblikk.
  • Bruk hele ord og setninger. Et essay eller historie er ikke et chatterom.
  • Hvis du skal bruke en datamaskin, skrive ut din historie eller essay for hånd først, så skriv det på en datamaskin. Skriver for hånd forbereder deg for essay tester. Den oppfordrer også veldig forskjellige måter å tenke på, datamaskiner kan tendens til å gjøre arbeidet ser mer "ferdig" eller "offisielle" enn det egentlig er.
  • Gode ​​forfattere leser mye. Les hele tiden: magasiner, romaner, papiret, alt. Lese et bredt spekter av materiale øker ordforrådet ditt og gir deg en følelse av hva du prøver å oppnå.
  • Hver dag skriver en dagbok og lese en artikkel.
  • Ikke all skriving er fiksjon. Bidra til aviser eller på nettet blogger, dele dine meninger og tanker-alltid skrevet godt, selvfølgelig.
  • Lag en mnemonic enhet for å hjelpe deg å huske ting du ofte glemmer.
  • Finn en sjanger og stokk med det er det lettere å mestre en ting om gangen.
  • Begynne å blogge og dele dine synspunkter med resten av verden.
  • Info-kilder er for å finne info om en "kunnskap essay."
  • Lignelser og metaforer er gøy å bruke! Når det gjøres bra, de er som duften av en rose, og gjør at du ser smart som en pisk.

Advarsler

  • Skriftlig krever øvelse og tålmodighet.
  • Bruk synonymer med forsiktighet. Det er ingen raskere måte å høres uvitende enn å bruke et ord som feil ordklasse eller i feil sammenheng. Alltid slå opp ord i ordlisten og sørg for at du forstår hva de betyr før du bruker dem. Også konnotasjoner av ord og vet betydningen av god ordvalg.
  • Pass på at skriving er godt organisert! Dårlig organisert skriving kan ikke lese godt og kan også forvirre leserne. Som du går fra punkt til punkt, sjekk for samhold. Prøv å organisere avsnitt i en slags logisk rekkefølge. Ofte vil du gjøre det bra å spare det beste til sist. På en overbevisende essay, prøve å redde ditt beste argument for sist. I en kronikk, spare mest interessant informasjon for slutten (eller begynnelsen).
  • Ikke plagiere! Innse at dine referanser er svært viktig i essays. De selv låne troverdighet til forskning. Hvis du skriver noe for en skriftlig klasse, kan det være lurt å spørre læreren din hvordan du sitere dine referanser fordi det er mange forskjellige stiler. Vær forsiktig med hvordan du bruker ord og uttrykk fra den opprinnelige teksten. Du må kanskje bruke anførselstegn rundt visse ord som du låner fra originalen, avhengig av hvor vanlig ordene er.
  • Vær nøye med å holde deg til temaet. Hvis du skriver om noe uviktig, kan du oppleve at din viktigste budskapet blir begravd under trivielle ting. Dette gjør redigeringen spesielt viktig. Avhengig av tema og form for skriving, kan du finne det nyttig å inkludere tekst. Teksting kan holde deg fokusert og kan hjelpe leserne hoppe materiale som de ikke nødvendigvis trenger å lese. Hvis du har en vane å gå off topic, se på hvert avsnitt. Inneholder avsnittet bare ett Hovedideen? Du kan ha informasjon som er irrelevant eller tilhører et annet sted i avisen. Sørg også for å bruke overgang ord. Adverb som "men", "derfor" og "endelig" kan gjøre skrivingen enklere å følge og mer behagelig for øret.

Ting du trenger

  • En eller flere notatbøker
  • En ordbok
  • En synonymordbok
  • Penner eller blyanter (i ulike farger)
  • Et leksikon
  • Info kilder
  • En penn (for det endelige utkastet)
  • Lesestoff (valgfritt)
  • Sitt i et stille rom, så du vil konsentrere deg i hva du skriver