Wkono

Hvordan skrive en tale


Som du henge opp telefonen, de isete fingertuppene på panikk grep magen, ditt hjerte løp. Din siste prosjektet ble levert i tide, innenfor budsjettet, og nærmer seg payback ett år foran skjema. Som et resultat, vil din Industry Association deg å ta sin årlige kongress. Slapp av! De tror du har noe å tilby. Her er noen skritt å lette din hjertebank. En god leser er mest sannsynlig å være en god forfatter og foredragsholder. Les så mye du kan. Holde seg à jour med happenings rundt.

Innhold

  • 1 trinn
    • 1.1 Eksempel Taler
    • 1.2 Planlegg skriftlig - for levering
    • 1.3 Struktur og form
  • 2 tips
  • 3 Advarsler
  • 4 Relaterte Googles
  • 5 Kilder og referanser

Trinn

Hvordan skrive en tale. Skriv en introduksjon.
Hvordan skrive en tale. Skriv en introduksjon.

Planlegge å skrive - for levering

  1. 1
    Organisasjonen. Husk at alle flotte taler, og til og med noen ikke fullt så gode, krever "form" (introen, de stuffings, den "outro"), ikke som en blob eller strenger av sammenfiltrede spaghetti eller biter og stykker. Den gamle ordtak er vanskelig å slå for å forme din tale:
    Intro: "Fortell dem hva du vil fortelle dem." Body: "Fortell dem." (Trinn / detaljer) Konklusjon (er): "Fortell dem hva du fortalte dem."
  2. 2
    Grunn. Forbered deg på å overbevise publikum ved din troverdighet (ethos), følelser (pathos) og logikk (logos). Ditt resonnement støtter poengene dine, slik at de kan bli akseptert. Ordvalg påvirker den logiske responsen fra publikum, så vel som deres emosjonelle respons og så, forbedrer din kommunikasjon. Å gi dine beste grunner danner essensen av ditt synspunkt, og kan neppe understrekes nok. Sannsynliggjøre (bevise eller bekrefte) ditt synspunkt (din avhandling).
  3. 3
    Ord. Bruk egnet ordgyteri for åpenhet og klarhet - men ikke like imponerende, multisyllabic "vokabular leksjon / test" som fører til at du mister forbindelsen med publikum.
    Hold deg unna for mye detaljert informasjon, ikke prøv å lære et komplekst tema i ett enkelt leksjon.
    Unngå obskure (vanskelig å forklare) emner som få vet eller har lyst til å lære om i løpet av få minutter.
  4. 4
    Faget. Velg et godt emne, forske det, makeing forstand... På skolen ikke skrive en rapport om "hvordan å skrive en tale" (vise meg, ikke fortell meg) skrive talen og levere den.
    Bruk korrekt tegnsetting, staving, tone (unngå sarkasme)... gjøre korrekturlesing, fikse feil, alle ting å gjøre rett for å få en "god jobb, god jobb!" (God karakter på talen din).
  5. 5
    Oppmerksomhet. "Shake hands", figurativt, skrive en slags hilsen i... med medlemmer av publikum, noen menneskeliggjøre, tilpasse, mulig varme. Bygg avtale og rapport (aksept) for emnet Hvis du har noe verdig å høre, er det verdt å si godt tidligere ambassadør Robert Strauss brukes til å begynne sitt adresser som dette:.. "Før jeg begynner denne talen, jeg har noe å si." Denne passasjen ble alltid komponert i en stil som satte ham i stand til å gjenvinne en kraftig tone for lærerik del av hans bemerkninger. Bruk din oppriktige smil, puste dypt, men sakte for å roe nervene, og deretter få til å fungere. Det kan være lurt å begynne med en morsom one-liner eller utrolig anekdote som kan kobles til situasjonen.
  6. 6
    Entusiasme. Rise til å skrive for den snakkende anledning. Med andre ord, føler lidenskapelig / profesjonelt om emnet. Recall gamle onkel Ned tåre jerking toast i bryllupet - å innse hvor vanlige folk, som deg, kan levere slike store øyeblikk av oratoriet (riktig utført) - når de stige til anledningen deres. Sørg for at publikum føler med velvalgt ord hvor viktig temaet er til deg, slik at de begynner å tenke på hvorfor de skal bry seg om det.
  7. 7
    Overgang. Bygg klare og fornuftige overganger (segues [segmenter måter]) fra en tanke til den neste. Den største feilen høyttalere og forfattere gjør er å anta folk vil følge sprang av logikk, sted, tid eller endringer av ideer. Stave ut til publikum når du tar en sving i dine tanker med fraser som:
    "Som et eksempel på dette, kan vi se..." eller
    "Dette bringer oss [tilbake] til større problem for...", og så videre.
  8. 8
    Fokus. Velg én vinkel: unngå springende (ikke fortelle alle mulige side) eller gå på om "ingenting å snakke om". Hold deg til emnet... Men, en "stor" ikke trenger å starte ut stor og opphold flott til mål. Men, engasjere lytterne tidlig (fin humor hjelper publikum til å lytte). Tar hensyn til en dukkert i renter i midten. Deretter vekke interesse igjen for å bygge til et punkt, samle forventning for nøkkelen øyeblikk (poenget ditt). John Stuart Mill, den politiske økonomen, definert taler kunst på denne måten: "Everything viktig med hans hensikt ble sagt på det nøyaktige øyeblikket da han hadde tatt hodet av sitt publikum inn i staten mest utstyrt til å motta den."
  9. 9
    Formål. Velg et klart formål. En tale bør gjøres for en god grunn: Å inspirere, instruere, for å samle støtte, eller å føre til handling er edle formål - men, ikke å bare høres av (feilaktig), for å mate en høyttaler ego, for å smigre, å skremme, eller til skamme. Du ønsker kanskje å forske på "vanlige logiske feilslutninger" for å unngå dem i å snakke (retorikk).
    • Hvorfor snakker selv? Kjenn ditt tema. Hvis du ikke kan svare på spørsmålet "Hva vil du si" i en enkel, deklarativ setning, gjør deg selv og publikum en tjeneste: avslå invitasjonen.
    • Personalties. Skriv med en bestemt [type] person i tankene, eller noen du faktisk vet. Dette hjelper deg å holde budskapet ekte og omgjengelige. Dette hjelper deg å forutse reaksjoner og holde språket ned til jorden.
  10. 10
    Engasjement. Skriv for å sette publikum rolig (kanskje bruke en spøk), pluss noe som gjør dem sitte opp, varslet og engasjert, pause, fra tid til annen, samtidig som du får (og praktiserer) dine poeng - med essensen av "veltalenhet": simple og klare fakta. Praktisere din skriftlige tale, disiplinere deg selv ved å bore, for volumkontroll, pauser og timing. Du kan være din egen trener - samt kreativ inspirasjon, som forfatter. Som du skriver, også utvikle selvtillit, ved hjelp av din profesjonelle lidenskap for faget - noe som kan være smittsom:
    • Se på publikum, fokusere øyekontakt på folk, ikke på sider, skjermen eller notater. Men, hvis ser direkte på folk mens du snakker gjør deg nervøs, har tenkt å:
      Se alle-om dem, mellom, og blant dem, på klokken på bakveggen, og over ulike personers skuldre / på håret sitt - så lenge det virker som om du gjør øyekontakt rundt og rundt i publikum.
      Flytte blikket ett sted eller person, men istedenfor å være «-ease", så mye som mulig.
  11. 11
    Gest. Understreke poeng ved kroppsspråk, å sørge for at toner av tale og ansiktsuttrykk er enig og er passende - som planlagt, for de spesielle skriftlige setninger, setninger og deltema.
    En limt på smil er like ille som en rynke eller skuler, handle avslappet, selv om du er anspent. Smile litt, selv om du kanskje føler at risting (konsentrere seg om ordlyden ikke følelsene dine).
  12. 12
    Illustrere. Gjør skrive "grafikk": i form av slides, grafikk, utgjør historier, vitser, og dramatiske fakter og ett eller to odde. Målet ditt er å gjøre noen del av å skrive i talen pinne til sinnet av publikum. Hvis noen spør eller komplimenter din tale etterpå - forhåpentligvis, bør de si noe sånt som: "Jeg likte historien Tom fortalte om sin søster," eller "Sektordiagrammet av årets inntjening var nyttig."
  13. 13
    Pause. Når du skriver for å snakke jevnt og trutt, men for å nå alvorlige temaer, husk å inkludere får veldig stille (ved hjelp av korte pauser) - og folk vil automatisk ta varsel: jakt, retter seg opp og blir mer oppmerksomme på å finne ut hva som skjer, "Hvorfor gjorde du får stille? ".
  14. 14
    Slutt! Gi publikum en følelse av ferdigstillelse i det du skriver. Bringe dem tilbake til begynnelsen, men med en høyere ånd, med vekt på i sammendraget. Dette kan gjøres ved å starte det siste avsnitt med en sterk, deklarativ setning som re-gjør punkt.

Struktur og form

  1. 1
    Skriv en introduksjon. Åpning med en stor-uttalelse som vil fange oppmerksomheten til publikum. For eksempel, "I dag" vi "går inn i en ny æra for vårt land og dets folk..." - Pass på å følge gjennom med den ideen...
  2. 2
    Åpne med viktige bemerkninger eller sitater. Skriv om emnet for talen, som gjorde Nelson Mandela i en tale: "I dag" vi "feire ikke seieren på en fest, men en seier for alle folk i Sør-Afrika."
  3. 3
    Bruk inkluderende vilkår for enkeltpersoner. Pek på "vår" ting som - "vårt team, vår byen eller staten / landet, eller vår skole, vår klasse-års, vårt arbeid, mennesker og produkt / kandidat"...
  4. 4
    Bygge kroppen av talen. Den bør inneholde detaljer og eksempler på "vår" sak.
  5. 5
    Adressere gruppen medlemskap. Clue-i publikum, ved hjelp av personlige pronomen - "du / vi / vår / din". Gi dem et sted å feel-/fill-in.
  6. 6
    Gjenta sentrale ideer. Det bør være linjeavstand repetisjoner av de samme viktige ideer for effekt - for å gjøre publikum huske og komme på hovedlinje.
  7. 7
    Avslutt sterk. Inngå en kraftig spiker ned. Bruk en punchline. Hammer på stedet. Punch enkel logikk. Bruk korte setninger. Stakkato påvirker følelser. Tromme betydningen. Det selger din ultimate melding.

Tips

  • Praktisere tale med noen andre hvis det er mulig, og be ham / henne om innspill.
  • Husk å ta et dypt åndedrag som du går ut på det stadiet. At oksygen og betryggende fokus på pusten din hjelper alltid når du er nervøs eller har "fight-or-flight" bobler i brystet.
  • Hvis du har mye tid til å øve, kan du utvikle flere morsomme bevegelser. Gester er bedre enn å holde hendene i lommene, hengende eller brettet med fingrene laced. Men hvis dine bevegelser kan være bredt, fly og distraherende, holde hendene i nærmere kroppen din, som på kanten av en lommebok-størrelse bilde, ikke i ansiktet, med mindre det er en logrende-pekende finger for å gjøre en stor problemet, "en peker på at".
  • De fleste høyttalere avtale med øyekontakt problemet ved å vri kroppen fra side til side. De svinge blikket fra side til side som om du ser en tenniskamp. Ikke gjør denne feilen. Gjør mer tilfeldig øyekontakt med behagelig, naturlig kropp og hodebevegelser med målrettet blikk på ulike områder.
  • Vurdere publikums referanseramme. En enkel måte å gjøre det på er å tenke på: Hvem er i salen? Hvorfor er de her? Og etter å ha hørt talen din, er det det første du ønsker at de skal gjøre eller si til noen andre, kanskje?
  • Smiler fra tid til annen, men avstå fra å gliste som en idiot.
  • Fokusere oppmerksomheten på én person om gangen, akkurat som du ville gjort i vanlig hverdagslig samtale. Dette kan bidra til å slappe av deg, og redusere frykten for å snakke til svært store folkemengder. Skifte fokus rundt i rommet, til forskjellige deler av publikum. Ved å inkludere alle områder, selv når du ikke kan være i stand se dem enkeltvis, vil hver person føles som om du snakker direkte til dem, ikke mot dem.
  • Variere hastigheten på levering og lydstyrken på stemmen din. Snakke fortere og høyere når du går videre til en ny tanke. Snakk langsomt og senke stemmen litt for vekt.
  • Bruke bevegelser. Men ikke gjør det ser ut som du gjør en lek.
  • Opptre som om du bodde denne ideen, en tale, hele livet ditt: ja, slappe av, smiler (rope, synge og danse riktig) litt, og gi det din alt - Hvis du kan føle det, tro det...
  • Du kan oppleve umiddelbar, vedvarende applaus avbrutt av en og annen "Bravo" og den alltid tilstedeværende pundit punk som rynker panna og lurer høyt: "Men hva var egentlig sa?"
  • Legendary Skuespiller Anthony Quinn brukt denne teknikken for å gi ham selvtillit foran et publikum:
    Tenk deg en stråle av energi som kommer fra dypt i jorden og stråler opp gjennom hælene, opp ryggraden din, og deretter hele kroppen din. Hold dette bildet i bakhodet når du levere dine linjer (eh, tale).
  • Ikke les talen din. Snakk sine viktigste begrepene fra hukommelsen. Du kan gå glipp av et par mindre punkter (og enda en stor en), men hvis du ikke kan huske det lenge nok til å si det, hvorfor skulle noen andre huske lenge nok til å handle på det?
  • Hver person i publikum opplever din tale som et individ. Snakke med dem som individer, ved å bruke ord som "du" og "din" - i stedet for "alle dere" eller "alle her"; er det mer direkte og overbevisende, og vil engasjere hvert medlem av publikum, enten det være fem eller fem tusen.
  • Hvis du ikke er en erfaren foredragsholder, er det fint å lese din tale så lenge levering ikke er oppstyltet og amatørmessig som en gutt leser fra en lærebok. Du har kanskje ikke tid til lagring. Hvis ikke, må du ikke være flau over å lese din tale. Komme ditt budskap teller ut mest. Slå opp og smiler fra tid til annen for å la publikum vet du ikke har glemt dem.
  • Nesten alle kan huske en tidlig opplevelse når han / hun var besatt av utenatlæring, og resitere og plutselig trakk en blank. Det kan avspore en tale. Vær komfortabel med motivet og har punkter på noen få nummererte 3x5 kort, bundet sammen av en streng eller spesiell ring. Slapp av og ikke bli livredd om feilfri levering, folk vil ikke holde en slip mot deg:
  • Hvem bedre til å skrive din innledende "bio" (profil) til publikum enn deg? (Dette er ikke tale-intro som du gjør i din egen tale). Før talen din, ta kontakt med personen som skal introdusere deg og sende eller lese dem din foreslo innføring. Med mindre personen er en total creepazoid, vil han / hun være takknemlig for at du reddet dem fra ork å utarbeide en personlig introduksjon av deg.
  • Hør, selvsikkert, til hva du faktisk sier, ikke bekymre. Men å være litt bevisst på presentasjonen og verdiløse "støy", din "ummm" s, "ya'know" s, og "ahhh" s. Høyttalere ofte bruke disse som filler under pauser, å la folk få vite at de ikke har avsluttet sin tanke - og å holde gulvet. Forsiktig: De gjør du høres nølende, off-the-point, usikker... For mange ummms og ahhhs bli svært irriterende.
    Det er greit å la stillheten trenge på setningen din - folk vil se opp. Når du avvenne deg av "ummms, ahhhs og ya'knows" du skal ta et stort skritt mot effektive offentlige taler og nyttig pause!
  • Begynner å skrive som om du oppretter et essay eller informativ artikkel. Når du er komfortabel med utkastet, må du lese det høyt. Lytt til en innspilling. Men, skal stilen være annerledes enn en vanlig essay eller en artikkel. Du kan ikke ha komplekse ledd som drone. Snarere enn å pakke din snakke med kjedelige fakta og tall, gi dem en støtte handout (etter forelesningen din, med mindre du har å presentere det dokumentet som sådan - hvis så, så gi det ut på forhånd). Det er greit å gjenta eller besøke viktige poeng for vekt.
  • Se JFK innsettelsestale for tips om bevegelser. JFK oppfunnet knivstikking din lukket hånd fremover mens berøre tommelen med buet pekefinger. Alle store politiker bruker nå at gest.
  • Unngå en sing-sang levering, spesielt affekterthet kjent som "uptalk." Uptalk er slutt setninger og fraser med et spørsmålstegn. Ikke bare er det irriterende, det gjør du høres umoden. Og veldig usikker på deg selv, vil ingen være i stand til å tåle å høre på deg.
  • Ronald Reagan hadde en regel om at han ville alltid ta en ekstra skriftlig kopi av sin tale i tilfelle noe skjedde under talen - og være klar til å gi det til vert / vertinne.
  • Vurdere "hoste" for å gjøre en lang, papir "krise" pause, for å samle tankene, nerver, kontroll og stødig selv. Hoste, klarne strupen, ta et glass vann, hoste, latter, prøv å gå på (igjen). Hvis du prøver, men var ikke en bevist en polert taler, så da har du gjort deg stolt ved tappert forsøk?
  • Encore: Dersom talen er etterfulgt av spørsmål / svar ut til sidene av plattformen, er det fint å gå tilbake til sentrum podiet eller foran i rommet når salutations / benedictions dø ned. Wave et vennlig farvel, se på folk, punkt og bølge pent, ikke en bølge-off. Ikke stirr på skoene dine eller på veggen. Du trenger ikke å bo der, men gi dem en siste glimt av dere travelt opptatt med å forlate (hjertelig, ikke som "VIP forlater"). Opptre som om du sjekker / samle elementene - du er.
  • Unngå en flat, eller en patetisk: "Takk" for å signalisere at "Ja, er talen over". Det er en svak / deadhead avslutning på noen tale. Du burde virkelig ikke bare takke publikum og løpe, noe mer enn de burde "Thank you, oh-tipp-en". Du har gitt publikum en betydelig erfaring og de har gitt deg sin høflig (eller entusiastisk) oppmerksomhet. Vær høflig, omgjengelige, ikke underdanig eller mestret: "Kall det selv" - en balanse av formålet, stress og en liten glede og lettelse for alle (unngå fristelsen til å si, "! Puh / Jøss" - og skarpt utåndet åndedrag uttrykker lettelse, overraskelse, glede, gir jeg / vi ferdig!,...).
  • Du kan bekjempe sceneskrekk og prestasjonsangst ved å kjenne motivet - å være komfortabel / kjent med den. Å ha en imponerende kunnskap om emnet vil vise ut av deg, akkurat som å ikke vite emnet vil vise - enda mer.
  • Den type arrangement du deltar vil bestemme lengden på talen din. Tenk at gjennomsnittlig høyttaler snakker 100-135 ord per minutt. Her er en typisk tale lengder:
    • Standard keynote speaker: 18 - 22 minutter (est 1800-2970 ord)
    • Motivator: 12 - 15 minutter (est 1200-2025 ord)
    • Seremoniell høyttaler: 5 - 7 minutter (est 500-945 ord)
    • Pressekonferanse: 2 - 3 minutter (est 200-405 ord)
    • Bryllup toast: 2 - 3 minutter (est 200-405 ord)
  • For en begravelse lovtale eller annen høytidelig adresse - grøft smil. Hold stemmen og uttrykket høytidelig og alvorlig hele tiden. Bare etterligne en nyhetsoppleser når de har med triste nyheter.
    Likevel, skjønner at noen familier vil ha en minnestund for å være en feiring av familielivet, av den avdøde personens liv, med familie glede, humor og gode vibber.
  • Gruble: Bruk en kunstpause for å understreke et viktig poeng. Slutte å snakke et øyeblikk og se ut som om du er grublet dine neste ord.
  • Slutt: La finalen, kraftfulle setning være den naturlige avslutningen av talen din. Signalisere slutten bare ved å smile og stepping bort fra talerstolen eller podium. Hvis du ikke bruker en talerstol (alltid en god ide), smile og vinke, bukke, eller flytte til håndhilse med noen for å signalisere slutten av blendende ytelse. Talen i seg selv kan ha vært en snorke fest - men minst vil du ha en polert exit. Folk husker det siste punktet eller vekt, så treffer det sterkeste!
  • Tenk hardt før innlemme flippover eller en tørr-slette bord i presentasjonen. For én ting, kan du ikke ønsker å forgifte luften med de fryktelige røyk slippes ut av tørr-slette markører i et lite rom. Til slutt kan du finne deg selv å snakke med flippover og ikke til publikum. Publikum kan bli distrahert av dine uleselige skriblerier - eller ser du rote med utstillinger.
    Usikre eller sjenert høyttalere som kulisser fordi de tar fokuset bort dem. Uansett passer best for din situasjon er fine.

Advarsler

  • Ikke gi en lang og kjedelig tale. Ellers vil folk bokstavelig talt sovner under talen. Alltid ha en sans for humor for å live opp stedet litt.
  • Ikke vær en pratmaker. Tid din tale i noen praksis går. Hvis det går mer enn fem minutter du hadde bedre være en trollbindende høyttaler. Den typiske amatør høyttaler vil ha publikum sjekke sine klokker etter ca tre minutter. Husk, Abe Lincoln trengte bare et minutt eller to for Gettysburg Address.