Wkono

Hvordan skrive en spillefilm manus

Skrive en 90-120 side filmmanus er ikke så vanskelig som det kan virke ved første tanke. Du kan gjøre det, men bare hvis du er forberedt på å håndtere den eksepsjonelle mye tanke og planlegging som må gå inn i den, sammen med tid til å møysommelig re-lage mye av skriveprosessen å polere den opp til perfeksjon. Det er ikke så skremmende ved å gjøre, så les videre og så gjør det!

Trinn

Hvordan skrive en spillefilm manus. Finn en historie som du vil.
Hvordan skrive en spillefilm manus. Finn en historie som du vil.
  1. 1
    Finn en historie som du vil. eller helst finne en historie som du elsker. Dette kommer til å være en prosess som vil virke vanskelig eller uoverkommelig til tider, så det er bedre å være om noe du ikke har noe imot tenkning og / eller pinefull om i flere måneder. Forskningen din bestemt sjanger, og bli med i reglene for denne sjangeren, hvis du er ute etter å selge skript. Filmbransjen er alltid på utkikk etter salgbarhet enn originalitet. Dvs ikke si et lite originalitet er en dårlig ting.
  2. 2
    Få screenwriting programvare. Ikke får det vil bare irritere deg og potensielle lesere som er vant til å se dialogen plassert i en eksakt fire inches fra hver side av margin. Hvis du ikke har råd til Movie Magic eller Final Draft eller Montage, prøv "Celtx". Stokk tre "w 's" og en ". Com" i navnet, og du er gylne. Jeg begynner å bruke det nå. Det er ganske mye fullt funksjonell og legger til muligheten til å sette skriptene i en online database for samarbeid og deling. Hvem vet? Kanskje det er den neste store tingen.
  3. 3
    Formulere en premiss. Skriv en kort setning (15 ord eller mindre) av det grunnleggende konseptet som driver plottet. Det vil hjelpe deg å finne ut om din film er for komplisert og søke tilbakemeldinger.
  4. 4
    Lage en disposisjon. Det er lett å gå seg vill i løpet av ett hundre sider. Søke tilbakemeldinger.
  5. 5
    Lag en karakter bibel. Enda mer enn en tomt disposisjon, kan tegnene gjøre eller ødelegge deg historien. List opp karakterer og gi en fullstendig beskrivelse av dem, fysisk og egenskaper som om de er smart, god og sympatisk eller, som det pleier å være i disse dager, hvis de er dumme, onde og hatefulle men i en sympatisk måte (se Richard III av W. Shakespeare for ideer) da har du fått deg en film. Hvis de er de samme menneskene du har sett igjen og igjen og har vært lei av deg selv på kino, tenker. Hvis hovedpersonene og antagonister er tegn, må du liste ut sine feil. I løpet av historien hovedpersonen overvinner hans / hennes / deres feil og de antagonist svakheter blir hans / hennes / deres undergang.
  6. 6
    Ikke overse tre akter struktur. Ja, så mye av etablerte forfattere har gjort unna med det og gjort det bra, men det er fordi de er etablerte forfattere. Produsentene er villige til å ta sjanser på dem fordi de har gjort penger før. De fleste filmer er skrevet i formatet The Hero er Journey, som det finnes en rekke artikler på nettet om The Hero er Journey. En annen god referanse er Forfatteren reise etablert> Christopher Vogler og Story av Robert McKee
  7. 7
    Lær tre akter struktur. Hvis du har ingen anelse om hva det siste trinnet var i ferd med... lære det. Her er det, i den korteste av korte former: ACT jeg forteller om en verden og tegn som de er ment å være, og introduserer et problem de må løse. For eksempel "The Goonies lever sine liv lykkelig i sin lille del av verden, før de oppdager at utviklerne ønsker å slå goon havna i hytter, så..." ACT II utvikler tegnene og avtaler med problemet. For eksempel, "Så, Goonies inn One-Eyed Willy labyrint og prøve å komme gjennom alle fellene for å..." I ACT III, flere ting skje, sannsynligvis det viktigste er at helten, tidlig i denne delen, kommer til et punkt hvor han eller hun er klar til å gi opp, men og dette er den viktigste delen:. Han eller hun er liksom gitt ideen om at å gi opp er ikke svaret, og i stedet finner ut en måte å vinne på dagen. For eksempel "Sean Astin, i Goonies, til tall ut en måte slår One-Eyed Willy feller mot skurkene og i stedet klarer å få nok juveler å lagre Goon havna."
  8. 8
    Dialog. Dialog er best skrevet etter at du har skrevet resten av manuset, slik det gjør at din historie er fortalt visuelt. Hold dialog korte, enkle og sikre at det ikke er på nesen. Hvis du sliter du kunne improvisere det i en # Reheasal.
  9. 9
    Beskrivelse. Husk hver side tilsvarer omtrent et minutt i film tid. Skriv handling og beskrive hvordan noe føles stedet for å skrive beskrivelse. Og til slutt, og viktigst, holde det enkelt og lett å lese.
  10. 10
    Skriv ut hver scene overskriften på et notat kort, sammen med karakterene i den scenen. Dette vil gi deg den generelle flyten av skript og gjøre det enklere å fortelle hvor historien er i bevegelse.
  11. 11
    Skriv din første utkast. Sørg for at dialogen er svært dagligdags (karakteristisk for eller hensiktsmessig å ordinært eller kjente samtale heller enn formell tale eller skriftlig). En øvelse i å hjelpe write dagligspråket er å tyvlytte på andres samtaler, og ta det opp ord for ord.
  12. 12
    Det er ikke alt. Ikke engang i nærheten. Når du har skrevet et første utkast, gå tilbake og revidere pokker ut av det. Hvis, på dette punktet, har du skrevet ett hundre og tjue sider, så du har sikkert skrevet minst tretti sider for mange. Gå tilbake og begynne å kutte ut ting, forenkle tegn, og gjør det til en strammere, enklere å lese pakken.
  13. 13
    Når du har gjort det, gjør det igjen, og igjen. Til du føler den er ferdig.
  14. 14
    Hvis du er seriøs om å selge manuset. Send manuset bort til en respektabel script lesing service. For en avgift, kan de sende deg viktig informasjon om hvilke deler av skriptet trenger forbedringer, og mye mer.

Tips

  • Den generelle tommelfingerregel når du snakker om lengde er én side tilsvarer ett minutt av skjermen tid, selv om dette ikke er nøyaktig som det kan være mer action enn dialog.
  • Du er en artist, og du fortjener å la deg selv bli en artist. Skriv hva du liker på den måten du elsker å skrive. Kanskje du vil bli plukket opp, kanskje ikke, men skrive. Det er den billigste delen av filmhistorien.

Advarsler

  • Ikke rett ting på papiret. De ønsker ikke å vite, og en annen person ønsker å lede den. Med mindre dette er for kompisene dine, back off fra cut s og oppløse kutt> s og den pan å s.
  • Vær så smart og så godt som du kan være. Det er mye konkurranse der ute. Alle de samme, ikke tror på din evne, ditt bare kan være ett med nok originalitet og krydder å være den ene.

Ting du trenger

  • Kreativitet
  • En storyline
  • Word Processor
  • Hollywood studio adresse