Wkono

Hvordan skrive en sonett

Selv om du ikke kan være den neste Shakespeare, det betyr ikke at du ikke kan skrive en stor sonett. En krevende og rytmisk, har sonett en lang tradisjon bak seg, med mange store poeter laging sine egne sonetter. For generelle retningslinjer samt instruksjoner for Shakespeare og Petrarchan sonett former, følger du disse trinnene for å skrive sonett du vil være stolt av!

Trinn

Hvordan skrive en sonett. Forstå de grunnleggende reglene for en.
Hvordan skrive en sonett. Forstå de grunnleggende reglene for en.

Generelle retningslinjer

  1. 1
    Forstå de grunnleggende reglene for en. En sonett er et dikt som uttrykker et enkelt, komplett tanke, ide eller følelser. En sonett må bestå av 14 linjer, vanligvis i iambic pentameter (se nedenfor), med rim arrangert i henhold til ett av visse bestemte ordninger.
  2. 2
    Lær de grunnleggende definisjoner. Før takle sonett, må du forstå betydningen av noen av elementene i en sonett. De er:
    • Iambic: En "iamb" er et utvalg av den rytmiske enhet som kalles en fot. Den har en enkelt trykklett stavelse etterfulgt av en enkelt understreket stavelse. Eksempler på ord som naturlig følger dette mønsteret er:
      • til dag
      • meg selv
      • skal føre
      • un mindre
      • til sal
    • Jambene: Dette refererer til behovet for å gjenta iamb fem ganger (penta meter). Husk at iambs ikke trenger å være perfekt bygd inn to-stavelse ord, de kan også strekke ut over egne ord eller gjenta innenfor et enkelt ord forutsatt at understreker fortsatt arbeid. Eksempler på dette er:
      • I dag vet jeg dagen> Jeg vil finne min oth finne> eh sko
      • Mannen jeg elsker mannen> er ganske il li ganske> ter spiste
    • Quatrain: Fire linjer med en strofe eller dikt.
    • Sestet: Seks linjer med en strofe eller dikt.
    • Octave: Åtte linjer med en strofe eller dikt.
    • Rime couplet: To påfølgende linjer som skal rime.
  3. 3
    Bruk iambic pentameter konsekvent gjennom hver linje. Som omtalt i definisjonene ovenfor, understreker dette annenhver stavelse og er noen ganger representert som da-DUM, da-DUM. Siden det er ti stavelser i hver linje, vil fem alltid bli vektlagt. Åpningen linje av Shakespeares Sonnet 18 er et perfekt eksempel (de stresset stavelser er understreket i blått):
    • Ikke vær redd for å endre ordet for å bedre passe rytme. For eksempel: "Når jeg ser I> meg selv i selvtillit> mir ror" fungerer ikke helt fordi den naturlige vekt på ordet "speil" er i første stavelse (mir ROR), ikke den andre. For å omgå dette, kan du endre linjen til "Når du er i mir i> ror jeg meg selv jeg> gjøre se, det har kanskje ikke så moderne en føler for det, men hei, det er en sonett for deg.
  4. 4
    Bruke metoder for å hjelpe deg. Når du skriver en sonett, er det noen teknikker du kan bruke for å hjelpe planlegging og:
    • På et papirark tegne en rett linje. Dele det inn i fem selv deler. Hver av disse delene kan da fylles med en stresset, ubelastet en stavelse til du kommer til enden av linjen. Du bør finne dette gir deg 10 stavelser i iambic pentameter. Fortsett denne prosessen for hver linje i sonett for å skape en konsistent rytme.
    • Når du prøver å bruke et ord eller begrep som forstyrrer de stavelser, bruke en synonymordbok for å finne et ord som vil fungere bedre.
    • Les.
  5. 5
    Hold skriftlig og opphold fleksibel i ditt forsøk. Det vil trolig ta deg noen utkast til å være fornøyd med sonett, men ikke mist motet. Denne stilen av skriving er stram, presis og svært uttrykksfull med få ord, og med praksis, tenderer dette til å bli mye moro for poet. Hold synonymordbok ved din side, og du blir fin. Og du trenger ikke å føle at det er nødvendig å holde seg innenfor de strenge mønstre av de vanligste sonett stiler, er en væske kunstform, så gjerne endre rim ordningen eller formen på en sonett som passer ditt syn. (For eksempel "Sonnet 145" var i tetrameter.) Det er alltid den forbeholdt de å skyve ting til nye grenser.
    • Les andre poeter sonetter for eksempler og inspirasjon. Mange diktere har skrevet i denne stilen, inkludert Shakespeare, Elizabeth Barret Browning, William Wordsworth, John Milton, PB Shelley, Dante Gabriel Rossetti, Edna St. Vincent Millay, Pablo Neruda, og mer. Mange av sonetter vil være tilgjengelig på nettet for deg å lese på skjermen.

Shakespeare sonett

  1. 1
    Forstå rim ordningen. Shakespeare stil er tre kvartetter etterfulgt av en couplet: ABAB CDCD EFEF GG. (In The Art of Shakespeares sonetter, beskriver Helen Vendler det som Q1, Q2, Q3 og C.) Hver bokstav (A eller B, for eksempel) står for den slutter lyden av linjen.
    • ABAB betyr at den første linje og det tredje linje rim (A med A), som gjør den andre og fjerde (B med B).
    • CDCD og EFEF CDCD> følger samme struktur som ABAB men med to nye endelser, hvis A og B slutter på "-at" og "-ey" høres, for eksempel C og D ende i "-oh" og " -us ", mens E og F kan bruke"-en "og"-off "for å unngå overlapping.
    • GG betyr at de to siste linjene i sonetten rim - igjen, ved hjelp av et nytt ord ending (ex. "-ar"). Ekstra oppmerksomhet bør vies til kuplett på slutten, som vanligvis er en veldig sterk rim å gi en følelse av nedleggelse. (Av denne grunn er det noen ganger kalt en "heroisk kuplett.")
    • La oss bruke Sonnet 18: Skal jeg sammenligne deg til en sommerdag, som et eksempel:
  2. 2
    Lag argumentet. Skrive linjer som samsvarer med sonett rim ordningen er ikke nok: for en ekte sonett, husk at hver quatrain vanligvis representerer et annet stadium i utviklingen av en idé (eller argument), mens kuplett oppsummerer viktig premiss av diktet. Med andre ord bør en sonett "bygge opp" ved å presentere et argument som er løst ved utgangen. I en Shakespeare sonett, er nedbryting vanligvis som følger:
    • Quatrain 1: Uttrykk hovedtema og det viktigste metafor.
    • Quatrain 2: Utvid begge, være fantasifull, gi et eksempel kanskje.
    • Quatrain 3: Legg en vri eller en konflikt (peripeteia), som kan begynne med et ord som "men", og dette er ofte i den niende linje. (Se ovenfor: "Men din e ter din> nal sum me r skal summe> ikke fade...")
    • : Løse temaet og la leseren med en ny måte å se på ting, eller en "oppdagelse".

Petrarchan sonett

  1. 1
    Forstå rim ordningen. Den Petrarchan sonett består av to kvartetter (eller en oktav) og en avsluttende mindre gruppe på seks linjer (sestet). Rim mønster er vanligvis: ABBA ABBA CDE CDE.
    • ABAB betyr at den første linje og det tredje linje rim (A med A), som gjør den andre og fjerde (B med B). Denne fire-linjen mønster gjentar to ganger, med samme ending høres hver gang. Hvis A og B slutter på "-at" og "-ey" høres i første quatrain, for eksempel, bør de gjøre det samme i den andre.
    • CDE betyr at disse tre linjene all end in lyder som er annerledes ikke bare fra hverandre, men også fra avslutninger du brukte i AB linjer (ex. "-oh", "-us," og "-en"). Denne tre-linjen mønsteret gjentar to ganger, med samme ending høres hver gang.
      • Merk at sestet er litt fleksibel, og kan også være strukturert som CDC CDC eller CDC DEE, for eksempel.
  2. 2
    Lag argumentet. Det er ikke nok til å følge rim ordningen, som en sann sonett bruker sin struktur for å utvikle en idé (eller argument). Mye som en tomt linje, bør denne strukturelle utvikling "bygge opp" ved å presentere et argument som er løst ved utgangen. I en Petrarchan sonnet, er nedbryting vanligvis som følger:
    • Quatrain 1: Uttrykk hovedtema, vanligvis et problem
    • Quatrain 2: Utvider på temaet.
    • Sestet 1 og 2: Kommenter temaet og / eller løse det, skaper en merkbar endring i tone.

Tips

  • Prøv å lese alle andre stavelse høyere og hardere, og dette gjør det mye enklere å følge iambic pentameter.
  • Prøv å lese sonetter å kunne skrive dem effektivt.
  • Ingen trengsel bruke dine følelser og kunnskap når du skriver et dikt, spesielt en sonett.