Wkono

Hvordan lage en troverdig skurk i fiksjon

Skape en troverdig skurk for skjønnlitteratur skriftlig stereotypisk onde eller bare «ekkelt» egenskaper. Det krever en hårfin balanse mellom dårlig og, ja, til og med bra å få et mål på troverdighet til skurken i en fortelling eller roman.

Trinn

Hvordan lage en troverdig skurk i fiksjon. Start med å lese skape en fiktiv karakter fra bunnen av.
Hvordan lage en troverdig skurk i fiksjon. Start med å lese skape en fiktiv karakter fra bunnen av.

Lage din egen skurk

  1. 1
    Start med å lese skape en fiktiv karakter fra bunnen av. Dette vil gi deg et grunnlag som du kan lage alle typer tegn.
  2. 2
    Hva er din historie handler om og hvordan en skurk passer inn i den store sammenhengen i historien som helhet? Er hans hensikt bare å være et hinder for en helt og en katalysator karakter for endring hans? Gjør han representerer et aspekt av en historie tema?
  3. 3
    Velg graden av ondskap eller bare ren "ick" du ønsker å plassere inn skurk din. Noen historier krever viciousness av en seriemorder, mens andre bare kaller for en bølle. Passe din skurk med en sjanger av din historie. Skrekkhistorie trenger en demon, hær av zombier, onde spøkelser eller en besatt person med en dyktig trekk (arkitekt, vitenskapsmann, etc). En forbrytelse thriller kaller for en forbrytelse herre, en sjef av en rivaliserende gjeng eller hovedmannen bak en korrupt politistyrke. En ond alternativt univers tvilling, en morder cyborg eller en destruktiv robot passer i sci-fi. En ond konge eller warlock er god i fantasy, som er prest, en høytstående tjenestemann eller et medlem av en manipulerende hemmelig samfunn. I alle typer skriving, er en skurk mer interessant hvis han eller hun er god og troverdig av andre, å holde hans eller hennes ambisjoner hemmelighet.
  4. 4
    Skape et enkelt, traumatisk hendelse for skurk din. Det kan være like ødeleggende som å se sine foreldre drept eller så sublime som å se en ettertraktet nypekjerret ødelagt av innfall av naturen. Grunnen til dette er å opprette et vendepunkt i skurkerollen liv. Det trenger ikke å være en traumatisk hendelse, kan karakteren din heves på en slik måte å påvirke hans eller hennes nåværende. Dessuten kan selv en enkel avgjørende øyeblikk endre en person `s liv avhengig av personen. Noen mennesker kan være lett skadet eller utvikle sterke verdier som motiverer dem til å ta drastiske tiltak.
  5. 5
    Utvide dette entall hendelsen. Overdrive det, vri det, og forvrenge den før den blir råtten kjernen av skurken din. Er det counterpointed på noen måte av heltens erfaring?
  6. 6
    Velg en eneste ting som tegnet forguder uten grådighet eller ondskap. Det trenger ikke å være en stor ting - faktisk er det bedre hvis det ikke er. For eksempel kan skurken ta en spasertur i en rosehage for å fjerne hans / hennes hode. Eller, enda mindre, har skurken den enkle gleden av cracking åpne et solsikkefrø på tungen hans og nyter saltiness av kjøtt inni. Hva om en avhengig slektning, en tapt kjærlighet, en spesiell kjæledyr? Gir dette sikkerhetsproblemet helten innflytelse på noen måte, og er helten edel nok ikke til å bruke det? Kanskje en tapt kjærlighet er grunn nok til å ødelegge ham eller henne. Selv et minne kan bringe noen stor lykke.
  7. 7
    Kombiner den "vendepunkt" og "single thing" og sprette dem frem og tilbake i tankene dine. Hvordan er de i slekt? Hvorfor skurken elsker en ting så mye og er fortsatt fylt med ondskap, hat, eller rett og slett "ickiness"?
  8. 8
    Ta hensyn til helten i historien. Hvordan passer helten inn skurken liv? Hvordan gjør hans ønsker mix, match, og kolliderer? Hvordan er de like, hvordan de er forskjellige? Skurken skal være like kraftig om ikke sterkere enn helten.
  9. 9
    Har skurk få slutt innløses eller holder seg han en bad guy? Se hvordan historien folder og din skurk utvikler, og gjøre vedtak basert på dem. Unngå plutselige og fullstendig endring med mindre du `re går for det ekstreme melodrama vises i Hvordan Grinch Stole Christmas.
  10. 10
    Tenk på noen frykt. Alle er redd for noe. Skurken kan være redd for alt fra helten til døden til de mørke eller monstre under sengen! Vær kreativ, men sørg for at frykten ikke er for dumt, eller historien din vil ikke bli tatt på alvor.
  11. 11
    Husk at en god skurk driver konflikten i historien. Uten skurken helten ikke kan overvinne hindringer og utvikle seg som et tegn.
  12. 12
    En god skurk er fortsatt menneske. De beste skurkene er de som leserne kan få kontakt med. Jo mer human din skurk synes mer skremmende / fengslende sin bue i historien vil være.
  13. 13
    En siste ting å huske er at jo mer ondt og truer en skurk er, jo oftere deres onde planer arbeid. Ikke alltid gjøre skurken mislykkes, og helten seier. Dessuten er en skurk ikke alt ondt! En skurk bør ha positive kvaliteter. Akkurat som en helt består stort sett av positive kvaliteter, men har en rimelig andel av feil, bør en skurk har for det meste feil, men klare positive kvaliteter.
  14. 14
    Bare, bare drepe skurken hvis de fortjente det.

Tips

  • Du kan aldri bruke "vendepunkt" i sluttresultatet, men husk: det er ikke der for leseren. Det er ment for forfatteren å forstå karakterens motivasjon.
  • Subtilitet er ofte bedre. Noen av de beste skurkene i fiksjon er de som tror, ​​i absolutte oppriktighet, at deres handlinger er godt og nyttig for andre. En slik skurken "vendepunkt" kan være et funn som forstyrrer hans glatt å kjøre livet, og hans etterfølgende handlinger er bare et forsøk på å rette opp saker. Slike skurker kan ende opp med å bryte sin egen etikk, tro at de er å bevare hellighet sa etikk!
  • Skurkene som fungerer best er de hvor deres motiv kan være utgangspunktet forståelig, men deres endelige mål og deres prosesser er ekstremt vridd.
  • Mens en umiddelbart opplagt motiv er sjelden en god idé, sa bakgrunn av motivene kan være interessant å leke seg med. Et derivat av en dødelig synd eller lignende svakhet er et godt sted å begynne. I stedet for sinne, hva med harme? En skurk med familie problemer har mange muligheter for ondskap. I stedet for tristhet eller ren anger, hva med skyldfølelse? Noen som føler seg skyldig - enten de er faktisk skyldig eller ikke - kan gå langt i et forsøk på å løse seg selv, og kan ikke gå om det den rette veien. Du kan bygge en overbevisende motiv rundt disse, og forlater dem skjult til senere i historien kan være en fin måte å bygge opp spenning.
  • Hvis du ønsker å skape sympati for skurken din, eller i det minste prøve å kjøttet ham ut mer, vurdere å skrive noen kapitler fra perspektivet til en av skurk allierte, eller skurken selv.
  • En god måte å vise at en skurk er hinsides frelse er å ha dem slippe sine gode side helt. Dette bør være et tegn til helten, og leseren, at de må stoppes.
  • Tenk om motiv. Det er noe skurken ønsker, eller noe de tror må skje, og de har en tro, noen ganger en fanatisk tro, om hva de tror er nødvendig for å oppnå dette målet.
  • Når det gjelder navn. Navn for skurker kan sette innstillingene for personligheten til denne skurk eller sjangeren av historien. Billy Bob Johnson kan være en bakke billy bonde som ønsker å ta over heltens familiens land. Sir Oswald Walter Richardson III kan være en rik tyrann som er innstilt på å bli ordfører i byen og slå en liten by i et turiststed, noe helten er mot høyt. Coco Bean kan være skurk i en komisk historie som ønsker å skape en slags pai som vil gjøre alle som spiser det bryte ut i anfall av latter på upassende øyeblikk. Vær kreativ med navn, de virkelig hjelpe.
  • For en roman, kan du ønsker å lage flere "vendepunkter", men de bør alle bekrefter den innledende hendelsen i skinnende detalj i sinnet til skurken.

Advarsler

  • Husk-noen ganger kan drepe av eller skade skurkene være så negative til lesere som gjør det til andre tegn. Bare fordi et tegn er antagonist betyr ikke at du skal drepe dem eller har en flom av dårlige ting (med unntak av ting knyttet til svikt i hva de har tenkt å gjøre) skje med dem.
  • En god skurk har vanligvis planer eller mål enn "bug god fyr". For eksempel James Bond-skurker vanligvis ønsker å ta over verden, eller stjele noe verdifullt. Becoming Bond fiende er et resultat av deres mål, ikke sitt opprinnelige mål. Det er noen skurker som egentlig bare ønsker å drepe helten, kanskje for hevn, men det er unntaket, og hvis du ikke tar vare å skape et troverdig mål for skurkene, de vil virke overbevisende og falske.
  • Prøv å lage din skurk tredimensjonale. Ved slutten av historien, bør leseren vite hvorfor de er sånn.
  • Unngå fristelsen til å starte en skurk fra en av de dødelige synder. Hvis du gjør det, vil du ende opp med en parodi på en bad guy i stedet for en ekte skurk. Det er én ting å ende opp med en karakter som er selve symbolet på en dødssynd. Bare ikke starte der.
  • Opprettelsen av en virkelig ond karakter kan bli spesielt intens. Prøv å skrive om dem i mindre biter enn du vanligvis ville gjort. Hvis du ikke tar en liten pause hver halvtime eller så, kan du finne deg selv å absorbere en del av skurken negativitet, noe som kan påvirke dine relasjoner med mennesker du bryr deg om.