Wkono

Hvordan lage en episk fantasy historie

Føler inspirert etter å ha lest arthurianske legender, Tristram og Isolde og andre epos? Ønsker å lage din egen fantasi historien?

Trinn

Hvordan lage en episk fantasy historie. Tenk om innstillingen.
Hvordan lage en episk fantasy historie. Tenk om innstillingen.

Lage din egen fantasi historie

  1. 1
    Velg synspunkt. De vanligste synspunkter er første person, som lar deg vise mer av karakterens følelser, og tredje person, som er mer generell, men gjør det enkelt å følge flere tegn. Det er også andre personen, som er en uvanlig synspunkt og i utgangspunktet forteller historien som om det skjedde for leseren. Vurdere fordeler og ulemper ved hver synspunkt før du velger en.
  2. 2
    Tenk om innstillingen. Hva slags verden skjer historien din med? Hvor stor er den? Hvor er de sivilisasjonene?
    • Gjør din verden konsekvent, men ikke altfor konsekvent. Du ønsker å gjøre verden realistisk, men ikke alle det samme. Tenk om vår verden: mennesker er like, men har mange forskjellige kulturer, tro, meninger, og så videre. Tenk om dette i verden du oppretter. Hvor konsekvent gjøre forskjellige kulturer og raser mix? Hvis, for eksempel, er din verden basert på gamle Skandinavia og en del av verden er en techno-futuristisk by, du bedre har en god grunn for det, eller din verden blir for inkonsekvent.
    • Tegn et kart over din imaginære verden. Føl deg fri til å endre noe for å gjøre det passer dine likings (ennå ikke glem konsistens). Kartet er på mange måter grunnlaget for historien din. Kjent, ble Robert Louis Stevenson inspirert til å skrive Treasure Island av et kart.
    • Lag en historie for hele verden.
      1. Begynn med kartet.
      2. Tegn prikker for spirende sivilisasjoner.
      3. Tenk deg forskjellene mellom to land, for eksempel alltid stridende over en bestemt grense, og gi karakteristikker til dem. Tenk på stereotypier mennesker i vår verden holder om andre land, med opprinnelse i alt fra ubetydelige konflikter over land for å ikke dukke opp for å hjelpe en alliert i en avgjørende kamp.
    • 3
      Skapninger og løp. Ta noen standard løp som er vanlig i fantasy (alver, dverger, nisser, drager, og så videre). Endre dem og gi dem din egen spesielle, unike vendinger. Lag dine egne raser, også. Gi dem alle minst et snev av historie (igjen, kan kartet hjelpe deg her, og du kan også bruke en tidslinje). De bør være der på en måte som utdyper og beriker din verden. Inkluder kulturer, religioner, guder og tro å vise hvorfor folk handle på en bestemt måte, eller å forklare sine festivaler. Gi hvert løp sine egne styrker og svakheter, og forklare sin skapelse. Løp ikke bare dukke opp, hvordan og hvorfor ble de laget? (Har de historier om å være skapt av deres gud (er), de er enig med evolusjon, ble de et resultat av noen eksperiment av en annen rase...?)
    • 4
      Lage komplekse, dype, mangefasetterte og minneverdig tegn. Tenk på disse spørsmålene: Hva er helten motiv for å sette ut for et oppdrag? Hva gjør han / hun vil? Hva gjør han / hun lærer i løpet av jakten? Hvorfor motsetter skurken helten? Hvem møter helten under hans / hennes reise? Hvordan hjelper de eller hindre ham / henne? Hvorfor?
      • Du kan lage din helt et sverd-svingende, oppgaveløsing ung gutt eller jente og skurken en ond overherre, som ønsker å ta over verden, men gi dem dybde og noe som skiller dem fra andre sverdsvingende helter og onde hjernene. Jo mindre klisjéaktige, jo bedre.
      • Gi en rik bakgrunn til så mange tegn som mulig (spesielt viktigste helter og skurker). Selv om det aldri kan spille en del i en historie, det hjelper deg å forstå dem, og gjøre realistiske valg for dem.
      • Gi hovedpersonen eierandel i søken. Være det sparer en kjær, søker hevn for en utilgivelig forbrytelse, rømmer noen eller noe, hindrer noe dårlig fra å skje eller noe, gjøre klart hva som skjer hvis helten mislykkes.
    • 5
      Spør deg selv: Hva er din historie overordnede narrative tema? Å ha et klart tema i tankene bidrar til å drive fortellingen og gjør det mindre sannsynlig å fjerne.
    • 6
      Gi helten utfordringer å håndtere og se hvordan han avtaler med dem. Også, la ham møte fortvilelse og lide.
      • Noen ganger kan du oppleve at helten din kommer til å møte en tragisk skjebne. Det kan være smertefullt, men god tragedie alltid vondt. Og husk, kamp og konflikt er gode. Tragiske historier er ofte de husket best.
      • Hvis du likevel vil helten din til å overleve, finne noen vei rundt det. Kanskje noen hederlige biperson helten reddet tidligere i historien sparer helten i sin tur ut av takknemlighet. Kanskje helten har holdt et element hans venn ga ham i begynnelsen (Tsjekov pistol) og klarer å redde seg selv, eller kanskje han overbeviser en egoistisk antihelt at han er den eneste måten for sistnevnte å få det de ønsker, og dermed får lagret. Men aldri, aldri, spille deus ex machina. Hvis det er ingenting i historien for å redde helten, la dem dø. Hvis du trenger en helt etter de første man dør, kanskje deres venn kan ta over den døde heltens rolle.

Tips

  • Føl deg fri til å ta noen påvirkninger fra kjente epos, men ikke direkte kopiere dem. Jo mer originalt du klarer å gjøre det bedre.
  • Husk at du ikke trenger å følge trinnene i den rekkefølgen de er oppført. Hvis du foretrekker å lage figurene dine før du oppretter innstillingen, gå videre.
  • Interessante sekundære og mindre tegn kan berike din historie, men vær forsiktig så du ikke la dem komme ut av kontroll. De er en birollene-ikke la dem stjele rampelyset.
    • Bipersoner kan og bør ha en rolle i å avdekke og utvikle din karakter. Hva ulike sider bringe de ut?
    • Men hvis de er godt utviklet nok, de kan fortjene sin egen historie - selv om ikke en fantasi, se på Rosencrantz og Guildenstern Are Dead.
  • Prøv å legge til dine egne lidenskapelige fag, hvis den legger til en historie. Tolkien hadde sine egne oppdiktede språk. Andre gode berøringer er, for eksempel, poesi, kunst, historiefortelling, myter og deres ilk. Alt du tilfeldigvis å nyte!
  • Du kan alltid skrive en oppfølger, så ikke rush historien, men ikke gjør tempoet for sakte enten eller din historie vil være kjedelig.
  • Du trenger ikke å skrive din historie i orden. Hvis du har en god idé for en scene i midten av historien, men du fortsatt skrive begynnelsen, gå videre og skrive ned scenen i midten. Du kan legge det til historien din når du kommer til den delen.
  • En av de viktigste aspektene av de episke historiene er at mye skjer. Ingen ønsker å lese en historie der ingenting skjer. Enten det er en søken helter satt ut til, krig, politiske intriger, bekjempe monstre, se mytiske steder og søker hevn (det er en gammel stift, men det fungerer!), Jakter på skatter, bare om noe interessant, har noe å skje. Jo mer ting skjer du har i din historie, jo mer fascinert og interessert leserne er, forutsatt at du kan binde det hele sammen i en behagelig bunt.
  • Legg karakterenes indre reisene som binder til din historie tema og du gjør din historie enda mer interessant. Fengslende temaer, for eksempel, en tenåring vokser inn i en voksen, faller om en helt, soning, innløsning, vokser ut av skallet ditt, søker aksept, bli en bedre person og overvinne fordommer. Det finnes ulike veier til karakterutvikling.
  • Har figurene dine utvikles langsomt, gradvis og subtilt. Noen ganger er det enda bedre hvis de ikke skjønner at de er i endring. Endring kan være enkelt eller komplisert, avhengig av din historie. Men ikke har tegn være den samme i løpet av første halvår, og deretter møte en åpenbaring og endre helt, ellers må 2D tegn. Selv om åpenbaring er ment å være svært traumatisk, bygge den opp slik at endringen ikke kommer ut av det blå.

Advarsler

  • Plan fremover, men ikke for langt foran, ellers vil du mest sannsynlig begynne å konsentrere seg mer om oppfølgeren enn på boken du holder på å skrive.
  • Ikke kopier fra andre forfattere. Du kan få inspirasjon fra dem, men ikke plagiere deres arbeid.
  • Det er veldig lett å glemme din historie og konsentrere seg bare om verden du opprettet.

Ting du trenger

  • Papir og blyant / penn eller datamaskin-noen måte å skrive ned historien din og ideer